GEWOON GOED DOEN ALS NORM IN FINANCIËLE SECTOR
Dazure en de stichting New Financial Forum lieten 20 oktober 2016 zien dat het anders kan en dat er ook al heel veel anders gebeurt. Dit op de drukbezochte bijeenkomst ‘Gewoon goed doen’ bij Aegon in Den Haag. Met veel inspirerende voorbeelden van mensen uit de financiële sector die gewoon goed doen.
Het strand ligt bezaaid met zeesterren. Een jongen is bezig de zeesterren een voor een terug te zetten in het water. Een man zegt: ‘Het is toch volkomen zinloos wat je doet, kijk eens hoeveel zeesterren er op het strand liggen.’ De jongen antwoordt, terwijl hij een zeester in het water laten glijden: ‘Ik wed dat het een verschil maakt voor deze zeester.’
Dat filmpje, getoond door financieel adviseur Jack Vos (Luyten Adviesgroep), illustreerde perfect het thema van de middag. Een aantal sprekers en organisaties lieten zien dat het wel degelijk mogelijk is om het verschil te maken en bij te dragen aan een betere (financiële) wereld.
Vos bijvoorbeeld nam Ariëtta Hendrikx in dienst, die slechts vijf procent zicht heeft. Ariëtta, die met Vos was meegekomen, vertelde dat ze zich daarvoor minderwaardig had gevoeld. Nu ze schadebehandelaar bij Luyten is, voelt ze zich volwaardig. “Ik draag eindelijk een steentje bij aan de maatschappij.”
Vos liet zien dat Ariëtta ook allerlei waarden toevoegt aan zijn organisatie. Een aantal van de waarden die collega’s van Ariëtta noemen: positiviteit, bron van energie, nooit opgeven, respect, het kan wél, dankbaarheid.
Antoinette Kalkman (FlexFront Groep) belichtte de actie Swim for Tim, die meer dan een ton heeft opgeleverd voor onderzoek naar ALS. Ze liet de olievlekwerking zien die van de actie – begonnen nadat collega Tim van den Berg door ALS werd getroffen - uit is gegaan. Steeds meer partijen sloten zich aan. Maar ook zijn partijen bijvoorbeeld eens nader gaan kijken naar hun goede-doelenbeleid. Eén steen in de vijver en wat een resultaat.
De deelnemers konden vervolgens langs in totaal negen inspirerende initiatieven die ook allemaal een steen in de vijver zijn. Indra Frishert, commercieel directeur bij mede-organisator Dazure: “Wij laten hier zien dat het anders kan en dat dit ook echt gebeurt.”
Gastheer Han de Ruiter van Aegon, tevens lid van de adviesraad van de stichting het New Financial Forum: “Een Chinees gezegde luidt: het kappen van een boom maakt meer lawaai dan het groeien van het woud. Er gaat heel veel wel goed in de sector, maar als je niet oplet zie je het niet meer.”
Gewoon Goed Doen in de praktijk...
Een van de initiatieven die zich presenteerden, was de stichting De Barmhartige Fiets van ENRA en Bovemij. Deze doneert bijvoorbeeld duofietsen aan bejaardenhuizen. Gilbert Mattu (directeur Klantservices a.s.r.) vertelde over zijn belevenissen als vrijwillig financieel coach van mensen met financiële problemen. Zerina Cviko beschreef de deelname van Aegon aan de UWV-actie Retail werkt, die vier nieuwe klantmedewerkers heeft opgeleverd. LEF en MFLjunior gaven informatie over financieel onderwijs aan kinderen en jongeren. Sicco Bergsma vertelde over de inspanningen van Aegon Crediteuren Beheer om mensen met betaalachterstanden te begeleiden, bijvoorbeeld in de vorm van een budgetcoach. De Flanderijn Foundation organiseert onder andere The Boost, een meerdaags trainings- en coachingsprogramma waardoor jongeren sterker in hun schoenen komen te staan. “The Boost is dé basis voor het vinden van een baan én het verkrijgen van een sterkere sociaal-maatschappelijke positie.” Klanten van de voedselbank Eindhoven kunnen gratis gebruik maken van het digitale adviesportaal van C-Profile. Daarbij kunnen ze een beroep doen op professionals in de Stichting Zilvervloot. Deze stichting probeert hoog opgeleide 45-plussers die hun baan zijn kwijtgeraakt weer aan het werk te helpen. Voedselbankcliënten die zo’n adviseur inschakelen, worden geacht hem een beoordeling te geven. Met die beoordeling kan de adviseur wellicht weer verder komen. Misschien wel bij een van de bedrijven die het project actief ondersteunen, waaronder Verberkmoes Assurantiën uit Valkenswaard. Het plan is overigens de aanpak snel uit te breiden over het hele land.
Betekeniseconomie
Alle initiatieven zijn prachtvoorbeelden van de betekeniseconomie die steeds meer ontstaat. In die economie doen mensen geen dingen omdat ze het moeten, maar omdat ze het willen. En dat is ook de enige manier waarop er werkelijk iets verandert, als het van binnenuit komt. Het New Financial Forum probeert juist daarbij te inspireren (zie voor meer info www.newfinancielforum.nl).
Maar ook Dazure gelooft dat dit de enige weg is. Aan het begin van de middag haalde Dazure de Fenominals op het podium. Drie zangeressen zongen ‘To make you feel my love’. Frishert: “Daar moeten we naar toe, naar meer betekenis, meer gevoel, meer zichtbaarheid van dingen.”
En eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Kees Klomp: “In zijn privé-omgeving vindt iedereen het volstrekt normaal om lief te hebben, te delen. Maar als het om business gaat, wordt het koud. Dát is pas abnormaal.”
Volgens Klomp, bedrijfsadviseur en boeddhist, wordt het maken van minimale winst de norm. “Bedrijven die enorme financiële winsten maken ten koste van de planeet, gaan we steeds minder aantrekkelijk vinden. Benefits in plaats van profits wordt de term die we over vijftien jaar heel gewoon gaan vinden. Het doel wordt maatschappelijke winst te genereren. Happiness before profits.”
Na afloop kregen alle deelnemers een goodie bag mee naar huis. Hierin onder meer een kaart waarop de deelnemers hun eigen gewoon goed idee kunnen opschrijven of kunnen aangeven dat ze een bestaand gewoon goed idee willen omarmen. Deze kaart kunnen ze posten naar Dazure die alle ideeën en support zal samenbundelen.
Toon Berendsen - Consument moet nieuwe financiële wereld beleven