Als je doet wat je altijd deed…
In onze franchisepraktijk heb ik het geluk dagelijks samen te mogen werken met positief ingestelde mensen. Ondernemers die ondanks - en soms dankzij - de crisis kansen blijven zien en samen met andere ondernemers willen doorbouwen aan hun bedrijf. Zij begrijpen heel erg goed dat het geen zin heeft om energie te steken in ontwikkelingen die je niet kunt beïnvloeden en richten hun energie alleen op zaken waar ze wel invloed op hebben. Op de eerste plaats is dat natuurlijk zichzelf. Ze passen zich aan, ze veranderen mee, ze vinden zichzelf opnieuw uit. Ik leer daar van, het inspireert me om hetzelfde te doen.
Maar hoe vind je jezelf en je onderneming opnieuw uit? Verandering roept in de basis weerstand op. Er is altijd wel een reden te bedenken om het niet te doen. Door de crisis ingegeven blijven werknemers zitten in een baan waar ze ongelukkig zijn. Ondernemers brengen hun kosten terug tot het absolute minimum en verkeren mede daardoor in een soort winterslaap. Veranderen vereist daarbij risicobereidheid en laat momenteel, binnen de financiële dienstverlening, risico’s uitsluiten nu hoog op het prioriteitenlijstje staan. Dat is de prijs die we betalen voor compliance en oplopende regeldruk.
Maar het kan zeker wel! Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Voorbeelden van ondernemingen die zich al dan niet opnieuw hebben uitgevonden zijn voor mij in dat licht zeer inspirerend. Tekenend is het verhaal van Kodak dat de opkomst van digitale fotografie miste en camera’s met rolletjes bleef produceren. Kodak is vorig jaar failliet gegaan. Wehkamp is een mooi voorbeeld van een onderneming die wel succesvol is getransformeerd. Het veranderde zichzelf van traditioneel postorderbedrijf tot marktleider in online winkelen. Het is nu het grootste online warenhuis van Nederland.
Wat leer ik hiervan? We moeten met elkaar blijven bewegen. Kritisch blijven, de gang van zaken ter discussie stellen. Juist nu. Nieuwe initiatieven in de markt stimuleren, ondernemers die het anders willen doen helpen. Die moeten alle ruimte krijgen. Stoppen met zure reacties op internetfora op ondernemers die het anders doen. Hulde aan hen bij wie het glas half vol is. Zij zorgen er voor dat de financiële sector uiteindelijk sterker uit de strijd komt dan hoe ze er in ging. Wat doe jij morgen anders?
Ik draag het columnstokje over aan Frank Rensen, directeur retail oost Nederland bij SNS Bank.
Menno Luiten MFP -