5, 4, 3, 2, 1, go!
Traditioneel organiseert Adfiz, de belangenorganisatie voor onafhankelijk financieel adviseurs die dit jaar 115 jaar bestaat, een nieuwjaarsbijeenkomst voor de financiële adviessector. Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz op een powerspeech van Ben Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering & gedrag. Adviseur Roy van den Anker was erbij en maakte de volgende aantekeningen.
Het is grappig. De keynote speaker die tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz kwam vertellen over gedragsverandering doet zelf al meer dan 25 jaar hetzelfde. Maar dat kan Ben Tiggelaar dan ook als de beste. Hij maakt er zijn levenswerk van: inzichten delen over gedragsverandering.
Het is gedurfd. Een groot deel van de branche die je vertegenwoordigt uitdagen met een presentatie over gedragsverandering. Of zullen we gewoon doen alsof onze neus bloedt en zeggen dat wij als branche vooral het gedrag van de klant moeten veranderen? Dat was de boodschap van de nieuwjaarsbijeenkomst toch?
Het was slim. In zijn hele presentatie heeft Ben het vooral gehad over het beïnvloeden van gedrag. Een heldere uitleg over wat de mechanismen zijn, en wat er voor nodig is om gedrag te veranderen. En om dat duidelijk te maken liet hij zijn publiek wat ervaringen opdoen. Ging het dan toch over hen?
Het is boeiend. De beste stuurlui staan vaak aan wal. Bij de schilder thuis heeft het houtwerk nog het meest een beurt nodig. En bij de adviseur, tja, zou die ook periodiek onderhoud plegen aan zijn eigen financiële huishoudboekje? Adviseren over duurzaamheid en zelf…?
Het is confronterend. Volgens Ben Tiggelaar is één van de belangrijkste factoren om gedrag te veranderen de omgeving. En als je Ben niet gelooft, hij heeft het weer van Nobelprijs winnaar Daniel Kahneman. Dus… Als je het gedrag wilt veranderen van jouw klanten, of van je medewerkers. In wat voor omgeving plaats je ze dan met jouw aanwezigheid?
Het is balen. Om de wereld te veranderen kun je dus beter niet wachten op de markt, op de leider, of op Den Haag. Je kunt gewoon vanaf je eigen vierkante meter een omgeving creëren waarin anderen het enerzijds makkelijk wordt gemaakt, en anderzijds gedwongen worden om na te denken over de keuzes die ze maken.
Het is werken. Verandering vraagt overigens wel inzet. Je kunt de omgeving wel veranderen zodat de eerste stap eenvoudig is. Maar het vraagt wel oefening om van een nieuwe gewoonte weer een routine te maken. Iedereen kan Spaans leren, maar het vraagt wel 600 uur oefenen.
Het klopt. Tijdens dezelfde nieuwjaarsbijeenkomst werden awards uitgedeeld. En de winnaars vertelden stuk voor stuk dat het met bloed zweet en tranen tot stand kwam om tot innovatie en verandering te komen. Dat het soms twee jaar duurde voordat het eindresultaat er was. Het award winnende eindresultaat, dat dan wel. En dat die gewoonte vervolgens leidt tot meer, dat bleek uit de terugkeer van sommige genomineerden.
Het was lef. Adfiz had makkelijk een feestje kunnen maken van deze nieuwjaarsbijeenkomst. Terug kunnen blikken op 115 jaar vakmanschap. En helemaal terecht. Onze branche behoort mede dankzij alle PE verplichtingen tot één van de meest gecertificeerde branches. Maar dat deed Adfiz niet. Adfiz keek 115 jaar vooruit en daagde uit om met grip op ons eigen gedrag het gedrag van onze klanten en daarmee de wereld te veranderen. Niet alleen vakmensen, maar ook gedragsdeskundigen in onze branche!
Ben Tiggelaar had alleen zijn puberdochter in zijn omgeving nodig om hem te laten zien dat er maar 5 seconden van insane courage nodig zijn om tot ander gedrag en nieuwe resultaten te komen. Welke insane actie ga jij ondernemen in 2024? 5, 4, 3, 2, 1, go!
Roy van den van den Anker - Je hebt voor een betere financiële wereld niet alleen maar creatieve innovatieve ideeën nodig die de wereld veranderen. Iedereen kan iets veranderen. Heel dichtbij, hier en nu.