Maurice van den Hemel

mauricevandenHemel

   

Medewerkers: last of zegen?

Horecazaken die gedwongen sluiten, de zorgsector die klaagt over te hoge werkdruk, een tekort aan leraren en financiële instellingen die via Linkedin de mooiste beloftes doen om nieuw talent binnen te halen. Oorzaak? Een tekort aan medewerkers. Wat is er aan de hand en interessanter: wat is de oplossing?

 

Is het tekort aan mensen het probleem of is er een dieperliggend probleem? Ik denk het laatste. Vele ondernemers en leidinggevenden spreek ik en het grootste deel van hen klaagt over te weinig medewerkers en/of medewerkers die niet voldoende brengen. Vele leidinggevenden klagen over ‘jongeren’ en zeggen dat ze hun handen niet meer vuil willen maken en vooral met zichzelf bezig zijn. Jort Kelder is ‘schijtmoe’ van de jongeren en zegt dat als je jongeren één kritiekpunt geeft ze zich ziekmelden met een burn-out.

 

Mijn vervolgvraag aan die leidinggevenden is: hoe ziet je plan eruit om mensen te vinden en te binden? Een goed salaris blijft nog steeds het meest genoemde antwoord. Kansloos is mijn reactie. Maar hoe wel te komen tot een passend plan?

 

De eerste stap is volgens mij beseffen dat er momenteel vier generaties werkzaam zijn. Allereerst de ‘babyboomers’ (55-64 jaar) die opgegroeid zijn na de Tweede Wereldoorlog en voornamelijk groei meemaakten en er overtuigd van zijn dat hard werken leidt tot vrijheid en (financiële) rust. Daarna kwam de ‘generatie X’ (40-54 jaar), ook wel de generatie ‘nix’ genoemd. Zij konden wel studeren, maar daarna was er nauwelijks werk (onder meer door het economisch verval na de oliecrisis). De volgende generatie is de ‘generatie Y’ ofwel de milennials (25-39 jaar). Zij zijn opgegroeid met social media, hun mobiel en digitale communicatie. Ze zijn verwend door hun ouders, denken dat alles mogelijk moet zijn en beslissen snel. De nieuwste generatie ‘Z’, ofwel de centennials, betreden nu de arbeidsmarkt. De digitale wereld is hun wereld. Naast de overeenkomsten met de generatie Y is het belangrijkste verschil dat generatie Y vooral bezig is met het hogere doel in hun leven, terwijl de centennials willen vechten voor een wereld met toekomstperspectief. Zij zijn minder gericht op zichzelf. Voor zowel voor generatie Y als Z is financiële rijkdom van minder belang.

 

Als we bedenken dat de verschillende generaties binnen bedrijven en organisaties dagelijks ‘samenwerken’, is het logisch dat er veel misgaat. Ons brein heeft namelijk veel moeite met mensen die anders voelen, denken en handelen. Dit leidt tot onbegrip, frustratie en ruzie. Ons gevoel, denken en handelen wordt voor tachtig procent gevormd door ons DNA en de ervaringen die wij opdoen tijdens onze eerste acht levensjaren. Logisch dat de verschillende generaties zo verschillend denken en handelen, logisch dat er veel onbegrip en frustratie is, toch?

 

Maar wat als we de basiskenmerken van de werking van ons brein gaan toepassen? Wat als we teams gaan leren de verschillen als overeenkomst te gaan zien? Wat als we gaan begrijpen dat ons natuurlijke instinct een averechts effect heeft op wat we beogen? Wat als we alle medewerkers de basiskenmerken van de generaties meegeven en dit combineren met de inzichten van de werking van ons brein? Dan ontstaat echt synergie.

 

En wat is het mooie? Iedereen wil een zinvol leven, de ideale versie van zichzelf zijn en zijn of haar mooiste leven leven. De uitdaging van ondernemers en leidinggevenden is: wat kan je je medewerkers hierin bieden? Ondernemers vragen zich regelmatig af waarom klanten een product of dienst aanschaffen. Een andere essentiële vraag mag zijn: waarom zouden mensen bij mijn bedrijf willen werken? Wat kan ik hen bieden waarbij kernwaarden als flexibiliteit, veiligheid, zingeving en de wereld beter maken voor iedere generatie waardevol zijn? Wat is mijn plan voor mijn medewerkers waarbij de combinatie van een gezamenlijk doel (of purpose) gecombineerd mag worden met de begeleiding van ieders individuele wens tot (persoonlijke) ontwikkeling en financiële rust?

 

Creëer waarde voor je klanten, creëer waarde voor je medewerkers, creëer waarde voor de wereld en creëer daarmee een uitermate zinvol leven. Dat is de sleutel om als leidinggevende duurzaam succes te creëren waarbij nieuwe medewerkers, klanten en geld een logisch gevolg zullen zijn.

 

En Jort Kelder? Ik gun hem het inzicht dat hij en wij deze maatschappij gecreëerd hebben en dus medeverantwoordelijk zijn voor de jongeren.

Maurice van den Hemel - Ik hoop dat een ieder, in welke business dan ook, werkt met kennis – passie en plezier. Kennis is onontbeerlijk om toegevoegde waarde te kunnen bieden. Passie zorgt dat je met een enorm enthousiasme echt voor het beste voor de klant gaat. Plezier geeft je de energie en vrolijkheid om het leven te leven zo mooi als ze kan zijn

 

Delen

Reacties

Nog geen reacties...

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.