Roy van den van den Anker

Business Development Manager

Alpina Group

   

Een verzekering als kanskaart: “Meestal pakt het goed uit hoor”

De feestdagen zijn bij uitstek de momenten om extra tijd te besteden aan ontspanning met de mensen om je heen. In mijn geval ons gezin met drie jong volwassen kinderen (tenminste, dat vinden ze zelf) die vooral iets willen doen in plaats van een ‘Elfstedentocht’ langs familie, of een dag die zich beweegt van uitgebreid ontbijt, naar nog uitgebreidere lunch om vervolgens vol en verzadigd aan te schuiven bij een kerstdiner van minstens vier gangen.

 

Niets van dit alles dus, maar ouderwets entertainment. En dan ook nog eens zonder stekker. Er is toch nog iets goed gegaan in de opvoeding ????

 

Uiteindelijk belandden we namelijk aan de keukentafel met jawel, Monopoly. Er zat wat stof op de doos en dat was logisch want de momenten dat hier tijd genoeg voor is bij iedereen in ons gezin, én ook nog eens op hetzelfde moment, die momenten zijn sporadisch.

 

Al spelende is er een gevoel van jeugdsentiment, en begin ik me bijna af te vragen hoe actueel dit spel nog wel is in de wereld van vandaag. Totdat ik een opvallende vergelijking zie die maakt dat Monopoly misschien wel actueler is dan ooit.

Als de straten van het spel verzekeraars en intermediairs zijn, en de spelers hun ronde maken op strooptocht naar straten om die te consolideren door ze zo volledig mogelijk te bebouwen met veel en dure hotels, dan is de gelijkenis er snel. Vergelijk vervolgens het startgeld na elke ronde met de maandelijkse prolongatie en het plaatje is compleet.

 

Uiteindelijk lijkt de kans om te winnen het grootst voor de bezitters van de duurste complete straten, en heeft de eigenaar van de strategisch geplaatste stations in het begin misschien een voorsprong, maar delft uiteindelijk het onderspit.

Een bijna naargeestig beeld van onze branche als je het zo klinisch bekijkt. En gek of niet, in de maatschappij is die klinische blik er van de financiële sector, in navolging van andere branches waar dezelfde ontwikkelingen rond consolidatie gaande zijn.

 

Gelukkig is de praktijk weerbarstiger. In het spel zijn het niet de klanten die een bezoek brengen aan de Kalverstraat. De klant is überhaupt niet op het spelbord te vinden.

 

Bovendien hangt de keuze van een klant voor een financieel dienstverlener niet af van een dobbelsteen. Ten minste, wanneer we als branche in staat zijn om onderscheid te leveren, én van echte waarde te zijn.

 

Nu zijn de meningen verdeeld over hoe bewust een klant kiest. Volgens sommigen kiezen de meeste klanten niet bewust, en als ze dat al doen, dan zijn zij zich voornamelijk bewust van de prijs: als een klant op het bord mee zou spelen dan zou hij het liefst kiezen voor de Dorpsstraat dus.

 

En daar ligt de uitdaging voor het nieuwe jaar. In een wereld waar informatie er in overvloed is, en de betrouwbaarheid van die informatie al lang niet meer zeker, daar ligt de kans om van waarde te zijn. Onze taak is het bieden van zekerheid in een wereld die op dit moment voor de meeste mensen op veel vlakken extreem onzeker is. Als producten en advies weer echt gaan over het bieden van zekerheid dan wordt de omvang van de aanbieder of adviseur of de prijs van het product opeens veel minder relevant.

 

Het bieden van zekerheid is de kern van verzekeren. De enige vraag is of we als branche in staat zijn om de klant die zekerheid te laten ervaren. De kans op winst is het grootst voor de speler die met echte en persoonlijke aandacht de klant duidelijk kan maken dat er geen spelletje met hem wordt gespeeld. Dat wij echt aan de kant van de klant staan en veel meer zijn dan zijn kanskaart of een algemeen fonds. Zo niet dan worden we in no time buiten spel gezet door ontwikkelingen als ChatGPT die ook informatie op een rijtje kan zetten.

Roy van den van den Anker - Je hebt voor een betere financiële wereld niet alleen maar creatieve innovatieve ideeën nodig die de wereld veranderen. Iedereen kan iets veranderen. Heel dichtbij, hier en nu.

 

Delen

Reacties

Nog geen reacties...

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.