Willem Vreeswijk

Hoofdredacteur VVP/New Financial Forum

New Financial Forum

     

ASR, Philips en PwC aan kop in Partnership Verkiezing 2020

ASR, Philips en PwC hebben op dit moment de beste papieren om de Partnership Verkiezing 2020 te winnen. Dit maakte Alexander Rinnooy Kan bekend tijdens ‘The Future Thinking Impact Event’, die The Punchy Pack samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rotterdam School of Management online organiseerde.

 

De Partnership Verkiezing wordt sinds 2012 georganiseerd en is een initiatief van Chantal Inen, oprichter van The Punchy Pack, een bedrijf dat organisaties helpt met het opzetten van sociaal-commerciële projecten. Aan de editie van 2020 doen acht teams mee. De komende maanden krijgen ze de tijd om hun ideeën nog beter onder de aandacht te brengen en in oktober zal de jury de winnaar bekend maken. Tevens wordt dan de publieksprijs bekend gemaakt. Tijdens het online event brachten de bijna 300 deelnemers een stem uit op hun favoriete idee. Nieuw dit jaar was de Future Makers Award. Die ging naar PwC.

 

Aan de editie van dit jaar doen teams mee van Ahold, Rabobank, Philips, PwC, Aegon, ASR en twee teams van Zilveren Kruis. Doel is om vanuit het bedrijfsleven partnerships aan te gaan die de wereld beter maken en die geld zien als middel om het doel te bereiken. “We willen bruggen bouwen tussen de changemakers van verschillende organisatie en gezamenlijk een duurzame revolutie veroorzaken. De uitdagingen waar we in de wereld voor staan, zijn enorm. Door partnerships aan te gaan, laten ondernemingen zien hoe je sociale en ecologische impact kunt genereren én geld kunt verdienen. Met creativiteit, ondernemerschap en samenwerking kunnen we de wereld beter maken”, aldus Inen tijdens de introductie van het event, dat vanwege de coronacrisis online plaatsvond.

 

De teams zijn een langdurig traject aangegaan, waarin ze maandenlang worden bijgestaan door talloze experts en coaches met als doel om tot een impactvolle business case te komen die door hun Raad van Bestuur wordt omarmd. Deelnemen en ervoor zorgen dat je plan daadwerkelijk binnen je onderneming wordt uitgevoerd, is belangijker dan het winnen van de Partnership Verkiezing zelf.

 

Ter inspiratie interviewde Inen tijdens het event onder meer futurist Justien Marseille (“wees kritisch maar zonder angst voor de uitdagingen waar we momenteel voor staan”) en van decaan Rob van Tulder (“wees heel kritisch op al die talrijke aardige ideeën en oplossingen en ga voor échte oplossingen”). Een online ‘rondetafelgesprek’ over de wereld voor, tijdens en na corona vond plaats met Robert Metzke (Philips), Jacqueline Pieters (Rabobank), Marc Borggreven (PwC), Annerieke van Dijk (HR NN Investment Partners), Robert van der Schaaf (ASR), Jeroen Kemperman (Zilveren Kruis, Said Belhassan (Ahold) en Willem Horstmann (Aegon).  Uiteraard ging het tijdens het event om de acht casussen die de wereld beter moeten gaan maken.

 

De acht Partnerships

 

1. Zilveren Kruis en &Ranj. Zilveren Kruis won samen met Achmea en Rabobank de Partnership Verkiezing van 2019. Toen ontwikkelden ze FinBuddy, een app die moet helpen schulden te voorkomen. Dit jaar ging Zilveren Kruis een partnership aan met &Ranj dat al twintig jaar spellen maakt om gedragsverandering te bewerkstelligen. Dit jaar heeft Zilveren Kruis een app ontwikkeld die de druk op het werk van verpleegkundigen helpt te verminderen. Via de online tool krijgen patiënten niet alleen veel beter inzicht wanneer de wijkverpleegster langs komt, maar kunnen patiënten en zorgverleners elkaar ook feedback geven.

 

2. ASR doet dit jaar voor de tweede keer mee, dit jaar met het project VerduurSamen. Om CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent te verlagen t.o.v. 1990 moeten er de komende jaren per dag ruim 400 woningen worden verduurzaamd. Ondanks dat de meeste mensen de klimaatdoelstellingen steunen, durft tot op heden nog maar een handjevol particuliere woningbezitters het aan om zelfstandig zijn woning te  verduurzamen. Om de verduurzaming onder huiseigenaren aan te jagen zet team ASR VerduurSamen in de markt, een totaaloplossing die woningbezitters ontzorgt bij het verduurzamen van hun woning op het gebied van project management, financiering en subsidie en tevens garant kan staan voor het opgeleverde werk.

 

3. PWC doet voor de derde keer mee aan de verkiezing. Dit jaar ontwikkelde het team een oplossing voor de boeren in India. Door hun gewasresten te verkopen en niet langer te verbranden, wordt niet alleen de luchtvervuiling verminderd maar krijgen de boeren ook additionele inkomsten.

 

4. Rabobank doet voor de achtste keer mee en heeft al drie keer gewonnen. Dit jaar komt Rabo met een app die klanten van de Rabobank op basis van hun betaalgegevens inzicht biedt in de eigen footprint. Daarbij kunnen mensen zich ook vergelijken met anderen en worden tips gegeven om je voetafdruk kleiner te maken.

 

5. Ahold is sinds 2013 van de partij en veel projecten zijn intern al gerealiseerd die bedacht waren door eerdere teams. Dit jaar heeft het team bedacht om onbenutte mediaruimte in te zetten om klanten te wijzen op duurzame initiatieven. Door meer informatie te bieden over duurzaamheid, zal de interesse in duurzame producten bij de klant toenemen, is het idee.

 

6. Philips doet voor de vierde keer mee aan de Partnership Verkiezing. Dit jaar heeft het team een digitale tool bedacht die chronische longziekten moet helpen voorkomen. In eerste instantie richt Philips zich op India, omdat daar veruit de meeste mensen last hebben van deze aandoening. De app richt zich op preventie en tips voor een betere gezondheid en verwijst indien nodig naar een specialist.

 

7. Aegon. Deze verzekeraar doet voor het eerst mee. Het team ontwikkelde een app voor werkgevers die hun werknemers helpt om burn outs te voorkomen en stress te verminderen. De app geeft concrete tips en biedt begeleiding om tot een gezonde levensstijl te komen.

 

8. Zilveren Kruis is een samenwerking aangegaan met Eurocross en Syntrus-Achmea. Gezamenlijk werd een concept bedacht om de eenzaamheid van ouderen tegen te gaan. Zij bieden een tool om in een buurt een sociale gemeenschap te ontwikkelen. Hierdoor weten bewonders beter wat er in de buurt leeft en kunnen ze sneller in actie komen om een helpende hand uit te steken. Als gevolg hiervan vermindert de druk op de bestaande gezondheidszorg.

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.

 

Delen

Reacties

Nog geen reacties...

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.