Maurice van den Hemel

mauricevandenHemel

   

De basis van succes

Wat kon ik me vroeger enorm irriteren. Vooral in de maand januari had ik behoorlijk wat ‘frustratie’-momenten. Velen beginnen een nieuw jaar met goede moed en goede voornemens. Maar al na een tweetal weken hoor je ze met uitstekende argumenten (lees smoesjes) uitleggen waarom het voornemen niet (geheel) gelukt is. Ieder jaar weer hetzelfde. Waarom neemt men nog de moeite om goede voornemens te maken? Op een gegeven moment vraag je je af hoe oprecht deze voornemens zijn.

 

Meer gaan sporten, gezonder eten, meer tijd met het gezin doorbrengen… Logische wensen zijn het. Wie wil er niet gezonder en met meer energie leven, tijd voor gezin en vrienden? Iedereen toch. En toch lukt het velen niet en leven we in een land waar bijna een miljoen mensen te maken hebben met een depressie en ruim een miljoen met burn out klachten.
 

Ook veel organisaties spreken uit te willen veranderen, maar ook hier komt in de praktijk weinig van terecht. In de financiële wereld zijn veel adviseurs die uitspreken anders te willen werken. Minder de focus op verkoop, echt klantbelang centraal. Goede voornemens, maar een jaar later is er niets veranderd. Het meest frustrerende vind ik de uitleg waarom het niet is gelukt. De mooiste excuses worden aangevoerd, de een nog geloofwaardiger dan de ander. Is het uitspreken van de wens om te veranderen dan onzin of is er iets anders aan de hand?

 

Waarom zeggen mensen en organisaties vaak ja tegen een verandering en gebeurt vaak het tegenovergestelde? Op deze vraag wilde ik altijd een antwoord hebben. En laat ik in 2019 het antwoord eindelijk gevonden hebben binnen de wereld van neurowetenschappen, endocrinologie en epigenetica! Veranderen is moeilijk en kost energie voor het brein. Van nature is ons brein lui en wil energie pas inzetten als het om ‘overleven’ gaat. Zeggen dat je wilt veranderen, klinkt leuk en werkt op zijn best maar tijdelijk. We houden het niet vol. Kan het anders? Jazeker! Met de huidige inzichten blijkt structureel veranderen weldegelijk mogelijk. Dertig tot zestig dagen hebben we hiervoor nodig (wet van de neuroplasticiteit). Belangrijk is wel om met de juiste kennis en mindset het veranderingsproces in te gaan en die ontbreekt nu juist zo vaak. Het is niet zo dat men bewust de boel saboteert. Onbewust is er een sabotagesysteem aan het werk.

 

Overweeg wat jij in je leven of in je organisatie echt wil. Met de juiste technieken kunnen jouw dromen, doelen, verwachtingen echt uitkomen. En als jouw dromen uitkomen, zal jouw omgeving (familie, vrienden, klanten, etc.) hiervan meeprofiteren.

 

Afgelopen jaar heb ik mijn studie afgerond en ben ondernemers vanuit deze inzichten gaan begeleiden. Prachtig om te zien dat structurele verandering plaatsvindt, zowel voor individuen als voor organisaties. Interesse in deze kennis/inzichten? Iedere twee maanden organiseren wij met ons adviesbedrijf Gewoon Lekker Leven  ‘Rond de tafel’- sessies met als onderwerp: breinkennis als basis voor succesvol ondernemerschap. Laat een bericht achter en wij nemen contact op.

Maurice van den Hemel - Ik hoop dat een ieder, in welke business dan ook, werkt met kennis – passie en plezier. Kennis is onontbeerlijk om toegevoegde waarde te kunnen bieden. Passie zorgt dat je met een enorm enthousiasme echt voor het beste voor de klant gaat. Plezier geeft je de energie en vrolijkheid om het leven te leven zo mooi als ze kan zijn

 

Delen

Reacties

Door Geert Sijbring van Admicon op 22-01-2020 om 09:49
Ik kan een groot deel met je mee gaan, MAAR de externe partij die overheid heet goot heel vaak roet in het eten kijk maar naar de financiële sector met name de assurantie wereld waar het verdien model volledig is vernietigt door die overheid.
Met dank aan Jan Kees de Jager .

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.