Toon Berendsen

VVP

   

Neem je verantwoordelijkheid, doe het gewoon!

Evenals de eerdere edities bood de Positive Finance Day 2019 van Dazure en New Financial Forum volop inspiratie. Want de (financiële) wereld verbeteren, is urgenter dan ooit. Wacht niet af, neem je verantwoordelijkheid, doe het gewoon!

 

Willem Vreeswijk, initiatiefnemer van New Financial Forum, stond aan het begin van de goedbezochte middag stil bij de lancering van het platform precies vijf jaar geleden. En constateerde dat de noodzaak tot verandering in de tussentijd alleen maar groter is geworden. Hij gaf enkele voorbeelden, die we eigenlijk allemaal al wel kennen. Maar die we niet langer kunnen ontkennen. 'Normal is over', heet niet voor niets de film van Renée Scheltema die het Forum onlangs vertoonde en die diepe indruk maakte.

 

Volgens Vreeswijk kan iedereen bijdragen aan de ommekeer ten goede. Vreeswijk: “Neem je verantwoordelijkheid. Het maakt uit wat je eet, hoe je reist, hoe je stemt. Alle individuele keuzes dragen bij. Je kunt dus wat doen.”

 

Ben & Jerry’s

 

Doe dat dan ook gewoon, was eigenlijk ook de boodschap van de hele middag verder. Tijdens de Positive Finance Day, met als gastheer De Goudse, presenteerden zich een aantal initiatieven die ‘gewoon’ bezig zijn met vernieuwing. Daaronder Scale of Significance, dat werkt aan een nieuwe waardering van bedrijven.

 

De genomineerden voor de Positive Finance Awards 2019 zijn ook ‘gewoon’ begonnen (de Awards gingen overigens naar BLG Wonen voor de huurverklaring en Bright Pensioen).

 

Ook gewoon begonnen: Ben & Jerry’s. “Succes smaakt beter als iedereen er voordeel bij heeft”, vat de benadering van Ben & Jerry’s goed samen. Pleun Lauwerier, country manager Benelux, gaf een kijkje in de keuken. Het bedrijf heeft drie duidelijk omschreven missies: een productmissie (dit houdt onder meer in 100 procent Fairtrade), een financiële missie en last but absoluut not least een sociale missie.

 

Amba Zeggen (Risk & Governance) noemde het Amerikaanse Lemonade – sinds kort ook in Duitsland actief – als voorbeeld hoe verzekeren ook kan. Zeggen: “Een bakker doet alles om lekker brood te maken. Maar is een verzekeraar blij als een polishouder 100 jaar wordt? Het business model van verzekeraars is dat ze hun best doen om te kijken hoe ze níet aan hun belofte hoeven te voldoen. Bij Lemonade is het juist andersom.”

 

Dogma’s

 

Zeggen benoemde enkele van de dogma’s die verandering in de weg staan: ‘bonussen zijn nodig om te groeien’ en ‘belastingontwijking is een must’. Ze liet zien dat bonussen bij complexe taken juist niet werken. Tenminste niet als je met je bedrijf wilt bijdragen aan een betere wereld. Dan is het veel belangrijker dat je mensen plezier hebben in hun werk, dat ze het verschil kunnen maken, dat ze zich kunnen ontwikkelen. En belastingontwijking is volgens Zeggen niet nodig om succesvol te zijn. Bovendien: van het belastinggeld worden wel allerlei voorzieningen betaald die jij nodig hebt om als onderneming überhaupt succesvol te kunnen zijn. Zoals een goede infrastructuur.

 

Volgens Zeggen moeten  we elkaar niet langer voor de gek houden. En in beweging komen. “Er zijn geen excuses meer.”

 

Dom

 

In beweging komen, klinkt mooi. Maar hoe doe je dat dan? Zeggen noemde al het leggen van andere accenten en het vernieuwen van business modellen. Volgens Kaj Morel (Zaak van Betekenis) moet het zelfs naar een geheel andere economie: de betekeniseconomie.

 

Morel: “We gaan de 21e eeuw in met een verhaal uit 1950. Toen wist men een aantal dingen nog niet. Men dacht dat er meer dan genoeg was, van CO2 had nog nooit iemand gehoord. Nu weten we die dingen wel. Toch zoeken we de oplossingen steeds weer binnen het oude systeem. Dat is raar. Dat is dom. Het is tijd voor een ander verhaal.”

Morel noemde kenmerken van het huidige economische model, waarin “mensen bestaan om te werken en te consumeren en bedrijven bestaan om spullen te maken en mensen aan het werk te houden”. Enkele van die kenmerken: gericht op jezelf, individu belangrijker dan gemeenschap, ethiek heeft niet met economie van doen, zoveel mogelijk winst maken, korte termijn is leidend.

 

Morel: “In de betekeniseconomie daarentegen doe je niets dat schadelijk is voor de gemeenschap, is er voorspoed voor iedereen, zijn bedrijven zoveel mogelijk van betekenis voor anderen, is de lange termijn leidend, is er betekenisvolle groei en is er ‘dikke waarde’; de waarde die wordt toegevoegd is groter dan de schade en er zijn geen verborgen kosten.”

 

Homo ecologicus

 

Volgens Astrid Elburg (Elburg Consultancy) kunnen alleen nieuwe systemen ontstaan als het onderwijs, nu gericht op conditionering, verandert. Van de homo economicus moeten we toe naar de homo ecologicus. Natuurlijk blijft vakinhoudelijke kennis van belang, maar het accent moet volgens Elburg veel meer komen te liggen op persoonlijke ontwikkeling en relationele vaardigheden. Verder is het van belang dat andersdenkenden de ruimte krijgen. Want juist deze mensen zorgen vaak voor nieuwe zienswijzen. Elburg opperde een ‘wensmuur’, waar andersdenkende hun ideeën kwijt kunnen. Want niet iedereen treedt graag op de voorgrond. Zo komen de vernieuwende ideeën toch goed terecht.

 

De middag werd afgesloten door Jaap Godrie (designer en Rembrandt-kenner) . Hij vertelde hoe Cosimo de Medici er in slaagde de koepel van de Duomo van Florence wel voor elkaar te krijgen, nadat er jarenlang was gesoebat. Hij liet de eis los dat het ontwerp van een architect moest zijn, een architect die bovendien uit de stad zelf moest komen. Pas toen kwam er een definitief ontwerp, van de hand van een zilversmid. Cosimo de Medici deed het gewoon dus. Nu wij nog.

Toon Berendsen - Consument moet nieuwe financiële wereld beleven

 

Delen

Reacties

Door Admin New Financial Forum op 01-11-2019 om 11:11
Mooi verslag van een goed georganiseerde dag met interessante sprekers die spijkers met koppen sloegen.

De zaal was welwillend, instemmend, begreep wat er gezegd werd en waarom het gezegd werd. Er werd op de juiste momenten geklapt.

En na afloop werd onder het genot van een hapje en drankje nog lang nagepraat. Een geslaagde dag kortom. Hulde voor NFF, De Goudse en Dazure.

Maar die laatste regel in het verslag van Toon Berendsen verwoordt precies het dubbele gevoel waarmee ik naar huis reed: 'Nu wij nog'.

Ik ben die wij niet. Ik ben in de financiële wereld een complete buitenstaander. Maar wat ik waarneem, is een zaal vol bovengemiddelde intelligente mensen die cognitief begrijpen dat veranderingen noodzakelijk zijn. Zij realiseren zich dat we ons in het oog van een allesomvattende systeemverandering bevinden. Dat het roer radicaal om moet en dat business as usual geen optie meer is. Deze mensen gaan de volgende dag weer gewoon aan het werk en blijven dingen doen die zij gisteren en eergisteren ook deden.

En natuurlijk is de financiële wereld niet anders dan andere branches. Iedereen wacht op iedereen om de noodzakelijke stappen te zetten. Tegelijk denk ik dat de financials een speciale verantwoordelijkheid hebben en dat zij de sleutel in handen hebben om een keten van veranderingen in gang te zetten.

Ten eerste heeft deze branche een ereschuld aan de maatschappij. Want de kredietcrisis was natuurlijk helemaal geen kredietcrisis maar een morele crisis, een waarden-crisis. Dat weten we allemaal en diep van binnen moet dat knagen. Door nu stappen te zetten, het voortouw te pakken, kan de branche laten zien dat zij lering hebben getrokken uit wat er gebeurd is.

Ten tweede lijkt deze branche nog steeds niet te beseffen welk rolmodel zij op dit moment kan spelen. Niet door naar binnen te kijken maar juist naar buiten. Niemand wil veranderen en het argument dat overal door iedereen gehanteerd wordt is geld. Het kost allemaal te veel. Terwijl er geld genoeg is, geld goedkoper is dan ooit. Gebrek aan geld is een drogreden. Wanneer de financiële wereld nu radicale stappen zet, wordt de patstelling doorbroken. Als zelfs die uiterst behoudende en voorzichtige financiële bedrijven het roer omgooien, dan zullen de anderen vanzelf volgen. Daar ben ik van overtuigd.

Bert Rorije

Bert Rorije is een van de initiatiefnemers van de Scale of Significance, een nieuw instrument dat bedrijven gaat waarderen op hun intrinsieke waarden en geld beschouwd als niet meer dan een middel.

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.