Jeroen Oversteegen

Directeur Nationale Hypotheekbond & Holland Financial Business Group

De Nationale Hypotheekbond

       

Laat je niet buitenspel zetten!

Als het intermediair zijn rol niet pakt, rest de geldverstrekker niets anders dan rechtstreeks met de consument te communiceren. Een stevige stelling, maar ik zie op dit moment als spannende ontwikkeling dat de toezichthouders AFM en DNB zwaar inzetten op nazorg door de aanbieder. Kijk bijvoorbeeld naar het dossier aflossingsvrije hypotheken. Daar ligt de eindverantwoordelijk voor beheer en nazorg bij de geldverstrekker. Daar is op zich niks mis mee, maar die nazorg en dat beheer moeten natuurlijk zo efficiënt mogelijk worden ingericht. En daarom bieden geldverstrekkers steeds meer handige tools aan waarmee de consument zelf, zonder tussenkomst van zijn adviseur, zijn zaken op eenvoudige wijze kan regelen. Met als gevolg dat de adviseur buitenspel komt te staan.

 

Ook biedt de aanbieder, in het kader van de financiële zelfredzaamheid van de consument, steeds meer handelingsperspectief aan de klant. Zo kan deze via de website de risico opslag aanpassen, rente middelen, een deel van de hypotheek omzetten van aflossingsvrij naar annuïtair. Allemaal eenvoudig door de klant zelf te regelen, zonder tussenkomst van de adviseur.

 

Daarnaast constateer ik dat geldverstrekkers weinig of geen data met de adviseur delen. Vermoedelijk deels op grond van de AVG en mogelijk deels omdat de aanbieders hun portefeuille willen beschermen. Ik wil niet stellen dat dit allemaal heel bewust gebeurt, veel is ingegeven door het toezicht en door het feit dat de aanbieder qua beheer de eindverantwoordelijke is. Die moet zorgen dat de hypotheek gedurende de looptijd passend en betaalbaar blijft. Maar toch, het is een ontwikkeling waar de adviseur alert op moet zijn.

 

Natuurlijk is het de rol van de aanbieder zijn klanten te informeren, maar de scheidslijn tussen informeren en adviseren wordt inmiddels wel erg dun. Wanneer is het nog louter informeren en wanneer is het adviseren, een taak die toch echt niet bij de aanbieder thuishoort. Ik vind dit wel een zeer zorgelijke ontwikkeling.

 

Aan de andere kant zetten adviseurs zichzelf buiten spel, als ze in hun dienstverlening enkel voor de klant optreden tijdens het afsluiten van de hypotheek. Terwijl er na dat moment van alles gebeurt in het leven van de consument, in de huizenmarkt en in de economie. Dat alles kan een geweldige impact hebben op de hypotheek en dus op de vraag of die hypotheek nog wel passend en betaalbaar is. Daar heeft de klant toch echt behoefte aan advies.

 

Omdat de rol en de service van de aanbieder verandert, zal de adviseur moeten meeveranderen, om zich terug in het spel te spelen. Ik pleit er daarom ook voor dat de aanbieder zorgt dat de processen goed op orde zijn, zodat het beheer van de hypotheek eenvoudig kan verlopen. Daarnaast roep ik de adviseurs op de rol van coach op zich nemen en mee te kijken met zijn klant. Attenderen op de mogelijkheden, de veranderende omstandigheden en hem wijzen op de consequenties van de keuzes die hij maakt. Samen met de klant de reis langs de mogelijkheden maken en die hulp bieden waar de consument behoefte aan heeft. En het feit dat de aanbieder al die handige tools op de website heeft, maakt het alleen maar makkelijk om samen met de klant de zaken efficiënt en voortvarend te regelen.

 

Dat vraagt om een andere manier van denken. Het oude loslaten, de ontwikkelingen signaleren en omarmen. Het is voor de adviseur een zegen dat er online veel zaken snel geregeld kunnen worden. Door die efficiënte processen bij de aanbieder immers, kán de adviseur juist een rol van betekenis spelen, omdat hij snelle en betaalbare service aan zijn klanten kan bieden. Het is ‘geholpen zelfbediening’ tegen een betaalbare prijs waarbij de adviseur zijn toegevoegde waarde kan laten zien. Pak dat op, je wordt een ambassadeur en je krijgt er levenslange klantrelaties voor terug. Zo sta je nooit buitenspel.

Jeroen Oversteegen - Elke dag, met veel plezier, bezig met het verbeteren van onze dienstverlening. Met 56 collegae ontwikkelen we nieuwe toepassingen die direct inzetbaar zijn in de financiële adviespraktijk.

 

Delen

Reacties

Door Roland van Kemenade van Roland advies op 07-05-2019 om 16:37
Het likkt me dat de adviseur van de toekomst permanent de situatie van zijn klant monitort. Dat kan door het maken van een financiele planning, waarbij niet alleen de zaken rondom koopwoning worden mee genomen, maar ook vermogensvorming, oude dag, studerende kinderen, arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid, overlijden, wereldreizen, sabbaticals en ga zo maar door. Voor klanten die die dienstverlening niet kunnen of willen ontvangen (lees: betalen) zit er in de toekomst niet veel anders op dan DIY; met alle risico’s van dien. Aftrekbaarheid van jaarlijkse advieskosten (gemaximeerd) zou kunnen helpen om meer toegang tot goede financiele adviseurs te waarborgen. Of een door de overheid jaarlijks beschikbaar te stellen budget voor financieel advies. Maar aanbieders die ook (niet onafhankelijk) advies gaan verstrekken, lijkt me voor de klant niet echt goed.

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.