Zelfredzaamheid
Van consumenten wordt verwacht dat zij steeds meer zelf verantwoordelijkheid nemen. Eerst sparen voordat je een huis koopt, zelf je studie betalen, zo lang mogelijk thuis wonen als je zorg nodig hebt en misschien wel een eigen pensioenpotje waar je zelf over kunt beschikken. Voor de financieel adviseur een uitgelezen mogelijkheid om klanten te helpen financieel zelfredzamer te worden.
Enkele weken terug organiseerde ik een seminar waar ook APG, de pensioenuitvoerder, sprak over dit thema. Zij zien in het verlengde van pensioen ook de behoefte aan aandacht voor een meer integrale benadering van financieel advies. Ook het Nibud heeft al eens aangegeven dat een integrale benadering van financiële vraagstukken de beste weg is naar financiële rust. Zelf ben ik ook overtuigd van het nut van integraal advies voor de consument (en de MKB-er). Maar ik zie integraal advies ook als een perfect business model voor het onafhankelijke intermediair om zich te kunnen onderscheiden en meer waarde te kunnen toevoegen. Ik hoef u denk ik niet uit te leggen dat de beloning, in welke vorm dan ook, een afspiegeling is van de waarde die een ondernemer toevoegt.
Integraal advies is in de basis heel simpel. De adviseur behartigt de financiële belangen van de klant zo breed mogelijk, nu en in de toekomst. Hij richt zich op uitgaven, inkomsten, bezittingen en schulden. In alle levensfases en bij alle life events. En de adviseur staat de klant bij met alle vraagstukken rond verzekeren, financieren, beleggen, vermogensopbouw etc.. Dus niet alleen de complexe vraagstukken, maar ook het regelen van een relatief eenvoudige schadeverzekering. En door ook te kijken naar het uitgavenpatroon van klanten, kan de adviseur vroegtijdig bijsturen om doelen die gesteld zijn te kunnen realiseren en om te voldoen aan de eisen die vanuit de overheid aan financiële zelfredzaamheid worden gesteld.
Maar financiële zelfredzaamheid is niet alleen belangrijk vanuit maatschappelijk oogpunt. Het is ook een duurzaam verdienmodel. De onafhankelijke adviseur is de enige partij die een klant over al deze financiële vraagstukken kan adviseren, zonder daarbij gehouden te zijn aan één leverancier. De onafhankelijk adviseur is over het algemeen ook veel breder opgeleid dan een verkoper bij een bank of verzekeraar. En als je in staat bent om een klant integraal te adviseren, zal dit een klant voor het leven zijn. Omdat een klant niet zal kiezen voor meer dan één vertrouwenspersoon waar hij alle financiële vragen aan toevertrouwt en waar hij zo’n intieme relatie mee opbouwt.
Het klinkt dus simpel, ga voor integraal advies. Maar in de praktijk zal je je business model moeten aanpassen. Heb je alle deskundigheid in huis of moet je samenwerken met anderen om een totaaladvies te kunnen geven? Beschik je over instrumenten om naar de uitgavenkant van een klant te kunnen kijken? Kan de serviceprovider waarmee je samenwerkt jouw manier van werken faciliteren? Beschikken jouw medewerkers over de vaardigheden om integraal te adviseren? Past je verdienmodel bij integraal advies? Hoe overtuig je klanten van jouw toegevoegde waarde en wat zijn ze bereid daarvoor te betalen?
Alles begint met een visie. Beschrijf voor jezelf eens op welke manier jij jouw klanten het beste kunt helpen om financiële rust te vinden en (financieel) gelukkig te zijn. Vanuit jouw visie over wat jij met jouw klanten wilt bereiken, ga je dan aan de slag met je business model. De behoefte van klanten is er en zal naar mijn verwachting de komende jaren sterk groeien. De overheid koerst steeds meer aan op zelfredzaamheid. Het zou voor de consument en de financieel adviseur een zegen zijn als de handschoen van integraal advies wordt opgepakt. En ik denk dat de toezichthouders u dan ook dankbaar zijn.
Fred de Jong -