Terug naar kantoor
“Ik heb echt de eerste dingen wel veranderd. Ben aan de slag gegaan met de plannen, maar merk toch dat het daarna weer een beetje stil valt. Er is altijd wat. Iemand ziek, vrij. Of een grote schade bij een klant. Voor je het weet, ben je weer een tijdje verder en verwateren de plannen.”
We hadden een paar weken geleden de eerste terugkombijeenkomst met de eerste groep deelnemers van ons ondernemersprogramma. De laatste dag dat we bij elkaar waren geweest, was al weer 3 maanden geleden. Een mooi moment om elkaar weer te zien en de ervaringen te delen.
De opmerking aan het begin is herkenbaar. Na intensieve dagen gaat iedereen vol energie en ideeën naar huis. En een dag later naar kantoor. Al snel zit je weer in hetzelfde ritme en dezelfde patronen. Er lijkt niets te veranderen, met mogelijk een gevoel van teleurstelling als gevolg.
Ik begrijp het gevoel van teleurstelling. Je neemt jezelf voor om serieus met je plannen aan de slag te gaan. In het begin gaat het goed, maar op enig moment lijk je te stagneren en betrap je jezelf erop dat je in oude patronen vervalt. Toch is dat geen reden om te denken dat er niets verandert. En al helemaal geen reden om jezelf verwijten te maken.
Als je veranderingen wilt doorvoeren, is het goed om in ieder geval twee dingen te realiseren. Het eerste is dat je gaat stoppen met iets wat je al langere tijd doet. Hoe raar en voor de hand liggend dit ook klinkt, daar heb je last van. Zelfs wanneer de verandering een heel duidelijke verbetering is.
Het tweede is dat je iets nieuws gaat doen. Je maakt een plan en stelt voor jezelf heel duidelijke doelen. Dit doe je met de kennis van nu, zonder goed te weten hoe het nieuwe in jouw situatie werkt en waar je tegenaan gaat lopen. De praktijk is dat het altijd anders loopt en langer duurt dan je vooraf kunt bedenken. Er gaat eens wat mis, er valt eens iets tegen en een gepland overleg gaat niet door. Is dat een kwestie van falen of een normaal onderdeel van veranderen? Wat mij betreft het laatste.
Vernieuwen en veranderen kost tijd en energie. Als je iets nieuws gaat doen, kun je niet terugvallen op ervaring of routine. Je neemt afscheid van oude gewoontes en leert nieuwe gewoontes. Daar horen twijfels en onzekerheden bij. Doe ik het goed? Heb ik de juiste keuzes gemaakt? Wordt het echt beter?
Dit kan lastig zijn. Vooral wanneer je eindverantwoordelijke bent. Alles draait om jou. Je bent de aanjager van de veranderingen, je bent zelf onderdeel van de veranderingen en je stimuleert je medewerkers om mee te gaan in de veranderingen.
De deelnemers aan het ondernemersprogramma delen dit soort ervaringen met elkaar. En helpen en stimuleren elkaar om hiermee om te gaan. Niet alleen tijdens de trainingsdagen, ook in de periode daarna. Op deze manier creëren ze voor zichzelf de ondersteuning die nodig is om de stap naar de toekomst te maken.
Björn Bierhaalder - Dienstverlening betekent dat je van mens tot mens iets voor een ander wilt betekenen. Anderen wilt helpen met hun vraagstukken, hun dromen. Wanneer je als dienstverlener onderscheidende beleving wilt toevoegen, maken mensen het verschil.