Drie sleutels voor een gelukkig makende werksfeer
Wat zien we over het hoofd als we over werk praten? Flexwerk, vast werk, productiviteitscijfers, leiderschap, burnout, levenslang leren: om de haverklap zijn er weer nieuwe plannen of is er onenigheid. Werk is tegenwoordig bijna elke dag in het nieuws. Persoonlijk vind ik dat het te weinig gaat over de sfeer op het werk, want het is de sfeer die bepaalt of je gelukkig bent in je werk. De vraag is wat is die sfeer eigenlijk is en hoe je die krijgt. Ik reik graag antwoorden aan in de vorm van drie sleutelbegrippen, waarmee ik goede ervaringen heb.
De bouwstenen voor een goede werksfeer
Hoe herken je een werkkring waar een goede werksfeer heerst? Ik kan hooguit uit eigen ervaring spreken en daarom neem ik mijn bedrijf Gabriël Financiële Bescherming voor dit artikel als voorbeeld. Al bij de oprichting hebben we bepaalde keuzes gemaakt die de sfeer sterk beïnvloeden. Die keuzes vormen dan ook de sleutels tot de werksfeer. Ik noem graag de belangrijkste drie.
De eerste sleutel: de bedrijfsmissie moet helder zijn
Wij gaan voor genoeg. Niets meer of minder dan een eenvoudige levenswijsheid, toegepast op de financiën in het leven en de zaken van onze cliënten. De basis voor deze aanpak wordt gevormd door ons geloof in de Bijbelse wijsheid over gul zijn en genoeg, in de dagelijkse praktijk betekent dit dat we financieel inzicht geven voor meer tevredenheid en rust. Wij zetten onze cliënt en haar genoeg voorop.
Vanuit hetzelfde Bijbelse principe delen we onze overvloed. We geven onze winst bijvoorbeeld volledig aan goede doelen. Hebben we genoeg verdiend om de uitgaven te kunnen doen die wij belangrijk vinden? Genoeg voor een gezonde reserve? Dan kan het surplus naar mensen in de wereld die het geld harder nodig hebben dan wij.
We zien die Bijbelse onderbouwing als een fraai uitgangspunt waar iedereen beter van kan worden. Je hoeft daar trouwens geen christen voor te zijn: met het gedachtengoed ‘gaan voor genoeg’ spreken we een heel breed publiek aan.
Deze missie, deze basis van ons bedrijf, is van cruciaal belang voor de werksfeer. Het is wat iedereen de hele dag bezighoudt.
De tweede sleutel: zie je cliënt als je naaste
Cliënten zorgen weliswaar voor omzet, maar wij zien ze gewoon als onze naasten. Gabriël levert excellente advisering en hulp, altijd vanuit onze missie: mensen helpen hun geld in te zetten voor meer geluk, tevredenheid en een betekenisvoller leven. Als die zaken geen duidelijke plaats hebben in onze adviezen en onze service, zijn we niet goed bezig. Onze cliënten merken dat meteen. Dus behandelen we elke cliënt zoals we zelf graag behandeld zouden worden.
Wij zijn niet de enigen die zich aangesproken voelen door deze benadering. Ook aan onze klanttevredenheid zie je dat terug: we mogen pronken met een waarderingscijfer van 9,5. https://gabrielfb.nl/klantervaringen/
De derde sleutel: vrijheid en verantwoordelijkheid voor alle medewerkers
We praten tegenwoordig veel over ‘je passie volgen’ alsof dat op zichzelf staat. Wij geloven echter dat gepassioneerd en gedreven werken alleen mogelijk is als je gelukkig bent in je werk. In het geval van Gabriël geldt: we kunnen alleen excellent onze klanten helpen als we gelukkig zijn in het werk. Mijn ervaring is dat vrijheid en verantwoordelijkheid daartoe de sleutel vormen.
En dus geven we die vrijheid en verantwoordelijkheid. En niet zo’n beetje ook. Zo ligt bijvoorbeeld het aantal vakantiedagen bij Gabriël niet vast. Als medewerker beslis je zelf hoeveel (betaalde) vakantie je neemt. De medewerkers beslissen zelf waar en wanneer ze werken. De jaarlijkse begroting voor het bedrijf maken we met elkaar, want op die manier beslissen we gezamenlijk waar we in investeren. En met hoeveel we bijvoorbeeld de salarissen willen indexeren. Je bepaalt zelf je salaris, samen met je naaste collega’s, dus niet je leidinggevende. Je werkt in teamverband met één of twee collega’s. Als team heb je een bankrekening waar jaarlijks enkele duizenden euro's op wordt gestort. Daarmee regel je zelf je telefoon, laptop, ga je met je teamgenoot uit eten, koop je iets leuks voor een speciale klant, etc. Daar is allemaal geen overleg met een leidinggevende voor nodig, of procedures waaraan je moet voldoen; meer dan een pinpas heb je niet nodig.
De cultuur en de missie versterken elkaar
Kenmerkend voor het begrip cultuur is dat het overal in kan zitten. Van je gebouw tot je mentaliteit, van de koffieautomaat tot de website. Het is niet genoeg om te zeggen dat de cultuur in een bedrijf het gevolg is van de missie. Nee, het is veel krachtiger: de cultuur moet deel van die missie uitmaken. Bij ons betekent dit dat we geloven dat onze medewerkers genoeg inkomen moeten hebben; niet te veel en niet te weinig. Dat ze genoeg tijd moeten hebben; genoeg om hun werk goed te kunnen doen, maar ook genoeg om met hun dierbaren te besteden en dingen te kunnen doen die hen gelukkig maken.
Hoe rijmen we zo’n cultuur met de groei van ons bedrijf? Simpel: groei is voor ons geen streven. Ook groei kent een ‘genoeg’ en daar geloven we in. Wel willen we onze klanten goed blijven helpen. Daar zijn ze zelfs zo blij mee dat ze vaak doorverwijzen, wat dan weer tot groei leidt. Tegen dat type groei zeggen wij: prima!
Wat mij tot slot brengt tot een ander resultaat van deze benadering en dat zijn nieuwe vacatures. Wil jij ook werken voor een bedrijf met deze vrijheid en verantwoordelijkheid of ken je iemand die dit goed past? Dan is het goed om te weten dat we op dit moment drie vacatures hebben: twee voor onze hoofdvestiging in Amersfoort en één voor onze nevenvestiging in Den Haag. Zie: https://gabrielfb.nl/vacatures/.
Natasja Naron -