Fred de Jong

Eigenaar

Adviesbureau Fred de Jong

Een mooie schade dankzij Ali

Tijdens de afgelopen zomervakantie zijn we (man, vrouw, 2 zoons) aangereden in onze auto. Voor de echte vakbroeders was dit een hele mooie schade. Voor ons was het een stuk minder leuk. Toch kijk ik met een goed gevoel op deze ervaring terug. En dat komt vooral door Ali.

 

Ik zal u de details besparen, maar het was een bizar ongeluk bij het Comomeer in Italië. Gelukkig hebben we de beelden nog, want een automobilist achter ons had een dashcam. Hoewel het duidelijk was dat wij geen schuld hadden in het ongeluk, helpen de beelden toch om dat te onderbouwen. Daar sta je dan met de Italiaanse carabinieri, die geen woord Engels kunnen. Een plaatselijke dame was ons als tolk zeer behulpzaam. Dat werkt beter dan google translate.

 

Maar dan begint de ellende pas echt. Gelukkig was niemand gewond, maar onze auto lag wel behoorlijk in puin. Dan ga je bellen, eerst met de pechhulp van mijn auto, dan met de verzekeraar. De alarmcentrale van de pechhulp bij mijn auto handelde gelijk adequaat. De bereikbaarheid van de alarmcentrale van de verzekeraar was een drama. Die was er namelijk niet. In de wacht, terwijl je op een kruispunt staat met een kapotte auto. Gebeld met mijn tussenpersoon, maar het was al 5 uur geweest.

 

Nadat we van de schrik waren bekomen en alle formaliteiten met de politie en getuigen was afgehandeld, konden we terug naar ons huisje. De auto was versleept naar een lokale garage, die zou de volgende dag naar een Volvo-dealer worden gebracht ter beoordeling van de schade. Na een onrustige nacht, vroeg opgestaan om te gaan bellen met de verzekeraar. En ook contact gezocht met de schadeafdeling van mijn tussenpersoon. Dit bleek te zijn uitbesteed aan een serviceprovider.

 

Laat ik u niet vermoeien met het contact met de verzekeraar. Tig keer gebeld en steeds een andere contactpersoon. En discussie over de uitleg van de polisvoorwaarden. Waar ik wel blij van werd is het contact met de schadebehandelaar bij de serviceprovider, Ali. Hij was vriendelijk, hij vroeg eerst hoe het met ons ging, hij belde zelf terug en hij sprong in de bres richting de verzekeraar. Hij toonde zoveel empathie en aandacht, dat ik hem vergeef dat hij de polisvoorwaarden ook niet helemaal goed interpreteerde. Maar dat komt ook omdat ik natuurlijk zelf iets meer weet van de materie dan een gemiddelde klant. Er was met name discussie over het recht op vervangend vervoer en de vergoeding voor de terugreis (volgens de polisvoorwaarden op basis van de trein, terwijl vliegen sneller en goedkoper was). 

 

De afloop van het verhaal is dat de auto total loss is verklaard. Met Ali heb ik nog veel contact gehad over de nasleep. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Dat hij eigenlijk namens mijn tussenpersoon de schade behandelde is mij niet duidelijk geworden. En van mijn tussenpersoon heb ik verder niets meer vernomen. Ik wens iedereen veel Ali’s toe, maar ik maak me ook zorgen over de rol van de tussenpersoon in dit verhaal. Als zijn provisie straks transparant wordt gaat een gemiddelde klant zich echt afvragen waarvoor dat is. Juist bij schade moet je als tussenpersoon zichtbaar zijn en je toegevoegde waarde bewijzen. Dat moet je nooit helemaal uitbesteden.

 

Fred de Jong -

 

Delen

Reacties

Door Joris Vos van Acura op 12-12-2019 om 13:13
Beste Fred,

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik super trost ben op mijn collega Ali en top dat jij hem hiervoor ook bedankt hebt.
Wel wil ik graag iets toevoegen aan jouw opmerking dat Juist bij schade je je als tussenpersoon zichtbaar moet zijn en je toegevoegde waarde kunt bewijzen. Dat moet je nooit helemaal uitbesteden geef jij aan.
Ik ben van mening dat het uitbesteden van de schadebehandeling helemaal geen nadeel is (zeker niet als Ali en zijn collega's dit zo goed oppakken) maar dat een tussenpersoon zelf natuurlijk ook betrokken moet blijven en dit kan ook omdat wij hem actief informeren over de voortgang van een dossier. Mijn advies aan een Adviseur is om altijd zelf even te bellen met een klant om te informeren of alles goed met hem gaat en of hij tevreden is met de afhandeling van de schade door zijn collega (provider). Ook wanneer een kantoor de schade behandeling door een eigen schadebehandelaar laat uitvoeren dan is een telefoontje van de adviseur naar de klant gepast. Provisie transparantie staat hier los van. Het gaat erom dat de klant goed geholpen wordt en de provisie is natuurlijk omzet en weer gedeeltelijk gebruikt wordt om de kosten van de provider te voldoen.
De tijd die te tussenpersoon kwijt zou zijn aan het afhandelen van deze schade kan nu worden besteed aan klantcontacten.
Zeker wanneer een kantoor op fee basis gaat werken is het uitbesteden van werkzaamheden naar mijn mening noodzakelijk om een gezond rendement te maken.

Met vriendelijke groeten,

Joris Vos
Door Kees Bergman van Kees Bergman Verz. Hyp Pens. op 25-12-2019 om 16:38
Beste Fred,
Je weet dat ik het niet altijd geheel met je eens ben. Redelijk eufemistich. Ik vind het een goed verhaal. Ga nu weer verder aan de kerstdis met vrouw en 2 lieflijke studerende dochters, die het hele weekend bij ons zijn. Jij van harte dat jullie er goed vanaf gekomen zijn en de kerst in gezondheid kunnen/mogen vieren. Ik wens jou/jullie nog fijne dagen en een heel goed en gezond 2020.
Kees Bergman.

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.