Willem Vreeswijk

Hoofdredacteur VVP/New Financial Forum

New Financial Forum

     

DE KLANT, DAT BEN JIJ!

De klant, dat ben jij! Dat is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine. Het magazine roept op om vooral eens in de spiegel te kijken.

 

Het magazine is de derde uitgave van de stichting New Financial Forum. Na een eerbetoon aan de innovators in de sector (thema Crazy Ones) en de jonge talenten (Young Ones), staat in dit themanummer de klant centraal. “De financiële sector lijkt de klant wel eens te beschouwen als een vreemd wezen met gekke gewoontes en onhebbelijkheden”, aldus hoofdredacteur Willem Vreeswijk (tevens hoofdredacteur VVP). “Vandaar de oproep in dit magazine om vooral eens in de spiegel te kijken. Stel jezelf de vraag of je handelt zoals jezelf behandeld wilt worden. De basis is je oprechtheid, je bereidheid je te verplaatsen in een ander en eerlijk te zeggen waar je wel en niet goed in bent. Je kunt nog zulle uitgebreide en kostbare onderzoeken opstarten, maar als je eigen hart niet gelooft in wat je doet, zal niemand een echte relatie met je aangaan.”

 

Deze derde editie is een themanummer boordevol inspiratie, praktijktips en ideeën van binnen en buiten de sector. Alleen al de openhartige verhalen van adviseur Jack Vos en verzekeraar Constant Moolenaar zijn absolute need to reads voor financiële dienstverleners. Vos (Luyten Adviesgoep) geeft een aantal zeer praktische tips om van klanten vrienden te maken. “We willen geen klanten, maar vrienden! Want vrienden zijn loyaal, vrienden zijn eerlijk naar elkaar. Essentieel in verzekeringsland. En het is leuker om met vrienden te werken.”

 

Verzekeraar Moolenaar (directeur Klantenservice bij Reaal): “Iedere financiële dienstverlener wil het klantbelang centraal stellen. Maar hoe doe je dat? Het blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De relfex is meestal dat er vooral focus wordt gelegd op het verbeteren van processen, systemen en structuren. Waar vaak minder aandacht voor is, is de mindset waarmee medewerkers ’s ochtends binnenkomen. En juist deze mindset bepaalt het gedrag dat zo belangrijk is voor klanten. Want een klant ‘hoort’ of je er echt voor hem bent of dat je sec je taken aan het uitvoeren bent. Wie de klant echt wil helpen – wie echt van meerwaarde voor een bedrijf wil zijn – begint bij zichzelf.”

 

Verder in dit themanummer onder meer een openhartig interview met de wereldberoemde concertpianiste Marietta Petkova, een kritisch essay over duurzame belangenverstrengeling door de in New York wonende Rogier Fentener van Vlissingen, een essay van hoogleraar Irene van Staveren over zorgplicht, zinnige vragen aan Marijn Wiersma (FMO) en scherpe branchevisies van onder meer Michiel Poppen (Meeùs), Serge Evers (Yarden) en Bartelt Pekelharing (Aegon).

 

Activiteiten New Financial Forum dit najaar

1. 2 september: verschijning New Financial Magazine, themanummer De klant, dat ben jij!

2. 23 september: Workshop Zingeving in het Zakendoen door hoogleraar Paul de Blot. Zo goed als uitverkocht.

3. 4-6 oktober: Unieke studiereis naar innoverend Griekenland. Nog maar een paar plaatsen beschikbaar.

4. 28 oktober: Building our future! Dialoogdag met jonge verzekeraars in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en Young InSurance.

5. 25 november: exclusieve vertoning van de bijzondere documentaire BoomBustBoom . Een documentaire geschreven door Terry Jones (Monty Python) en Theo Kocken (hoogleraar risicomanagement aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en oprichter van Cardano).

6. 1 december: verschijning New Financial Magazine, themanummer Innovatie. Ideeën en tips zijn meer dan wekom.

 

De stichting New Financial Forum bundelt krachten, ideeën, inspiratie en best practices van mensen die gezamenlijk een concrete en wezenlijke bijdrage leveren aan een gezonde maatschappelijk relevante financiële sector. Meld je aan en bouw mee! We hebben elkaar harder nodig dan ooit!

 

 

 

Willem Vreeswijk - Alleen als wij honderd procent verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er in ons leven gebeurt, kunnen we een bijdrage leveren aan een nieuwe financiële wereld.

 

Delen

Reacties

Door Owen de Vries van Heartful banking op 02-09-2015 om 09:13
Vrij naar JFK: "Ich bin ein Kunde"
Door Marja Harrijvan MFP CFP van Harrijvan Advies op 04-09-2015 om 11:27
Een thema naar mijn hart, Willem! Jouw vraag of je "handelt zoals jezelf behandeld wilt worden" is cruciaal. Is dat de juiste weg? Uit onderzoek blijkt dat je de beste relaties bouwt als je de ander behandelt zoals hij of zij behandelt wil worden. Natuurlijk zonder jezelf te verliezen. Dus eerst zelfreflectie, daarna veel interesse voor de klant en wat je waarneemt gebruiken in je communicatie. Zo doe je een stap in de richting van de klant. En dat raakt.

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.