Zou jij je product aan je moeder adviseren?
Het New Financial Forum ontpopt zich langzaam maar zeker als de kraamkamer van vele nieuwe initiatieven binnen de financiële sector. Een concreet voorbeeld is het klantverslag. Iets dat in eerste instantie moeilijk leek is nu werkelijkheid geworden en gezien de reacties van de partijen die dit (nog) niet hebben is de toekomst zeer hoopgevend!
Je kunt niet verwachten dat een hele sector van de ene op de andere dag alles kan aanpassen wat ze willen. Daarom is het extra mooi dat er nu werkelijk ook concreet en tastbare resultaten te zien zijn. Gewoon door te doen, doordat individuen zich verantwoordelijk voelen en uit gaan voeren wat binnen hun mogelijkheden ligt. Geen verstoppertje achter anderen, maar gewoon doen.
Zo ontstond er gisteren een prachtige dialoog over een ‘moreel kompas'. Bijna elk bedrijf heeft het hier wel eens over gehad, veel hebben dat onderzocht en enkele hebben het ook ontwikkeld. Sterker nog, in het FD is zelfs al een pleidooi gehouden voor zo'n kompas voor elke bankier. Maar zou je een dergelijk kompas ook voor een hele sector kunnen maken? Zou je vragen kunnen opstellen waarmee een gehele sector de dialoog binnen hun eigen gelederen kunnen houden en zich per persoon kunnen afvragen: wat willen we hiermee? Hoe staan we in deze race?
Het idee van een moreel kompas, of in ieder geval de gesprekken op basis van de ‘duivelse dilemma’s’ staat mij aan. Het maakt de sector bewust van haar verantwoordelijkheid en de keuzes waarvoor zij staat. Maar in plaats van het te laten bij een idee, pleit ik ervoor om een open dialoog met elkaar aan te gaan. Om via deze dialoog ook tot bijvoorbeeld 4 of maximaal 5 uitspraken te komen hoe we binnen de sector 'fout' onderscheiden van 'goed'.
Voor een eerste start heb ik uit gesprekken de volgende vragen kunnen distilleren. Het gaat hierbij niet om welke vraag juist is, maar vooral om zoveel mogelijk 'duivelse dillemma's te verzamelen. Hoe scherper ze zijn, hoe beter. Ga in gesprek over de keuzes en bespreek de consequenties met elkaar:
- Zou je je product/advies/service aan je moeder verkopen?
- Zoek je bij schade hoe het gedekt is of hoe het kan worden uitgesloten?
- Wil je winstmaximalisatie of klantbelang?
- Ga je voor controle of vertrouwen?
- Wil je alles stilhouden of volledige openheid geven (naar pers, klanten en andere derden)?
- Zou je je product/advies/service zelf aanschaffen?
- Zonder fouten een machine of met fouten menselijk?
- Ivoren toren of toegankelijk?
- Processen voor voorspelbaarheid of creativiteit voor oplossingen?
Soms lijkt de keuze voor de hand liggend, maar als je later de consequentie bekijkt lijkt het vaak toch genuanceerder dan je denkt. Zoals gezegd: het gaat niet om goed of fout, maar het gaat om de gesprekken te starten over hoe we binnen de gehele sector met elkaar (dus ook klanten, stakeholders, politiek, wetgever, etc, etc) om willen gaan.
De lijst is niet volledig en dat is ook niet de bedoeling geweest. Het is hopelijk de eerste aanzet tot een aanvulling van nog grotere dilemma’s die besproken kunnen gaan worden en daardoor de sector al geheel sterker en toegankelijker kunnen maken. Doe je mee?
Jelle Bartels - Haal eruit wat erin zit! Wat nu als alles al goed is zoals het is? Als je niets hoeft te 'repareren'? Grensverleggend en vooral ook menselijk ondernemen begint bij waarderen wat er al is. Vertrouwen op wat je doet, wat je kunt, wat je weet en dat ook waarmaken. Open, duidelijk en transparant. In mijn visie zijn financieel dienstverleners vooral wegvoorbereiders. Ze zorgen mensen een behaaglijk leven kunnen leiden door het gevoel van welvaart te vergroten. Daarbij gaat het niet om mensen 'beter' te maken, maar te zorgen dat ze eruit kunnen halen wat erin zit. Zonder onze eigen mening op te dringen.