Aris Neven

Partner Westerbeek, Neven & Kuijlaars

Westerbeek, Neven & Kuijlaars

       

Hoe krijgen we het in gang

Mooie bijeenkomst gisteren 19 janauri bij ASR, met dank aan Boudewijn van Uden voor het gastheerschap.

 

Iedereen die ik heb gehoord en gesproken heeft affiniteit en belangstelling met het nieuwe financiele werken en klant(belang) centraal. En ook iedereen heeft een mening, visie en toont bereidheid er iets mee te doen. maar eerlijk gezegd denk ik dat de meesten van ons vandaag weer back to business met de alledaagse beslommeringen aan de slag gaan: solvency, costcutting, legacy opruimen, compliancy etc.

 

Mij bekruipt het gevoel dat veel ambassadeurs en belangstellenden er vooral als individue en voor zichzelf zitten en via deze bijeenkomst contacten willen opdoen. Zoals het altijd gaat, meer van hetzelfde dus. De vraag is verandert hiermee onze wereld? Zou deze groep zich niet meer collectief kunnen inzetten om een beweging in gang te zetten om de financiële wereld van binnenuit te veranderen en echt stappen te zetten om het vertrouwen in de financiële dienstverlening te herstellen.

 

Daar is naar mijn mening (veel) meer voor nodig dan je met alle goede bedoelingen tot het uiterste inspannen om de woekerpolisdossiers netjes af te wikkelen. Dan gaat het om inspiratie en bezieling en om de intentie om dienstbaar te zijn en bereid zijn om alles uit de kast te halen om klanten te helpen. Het gaat niet om de aanbieder noch de adviseur, maar om de klant. Uiteindelijk betaalt die het gelag, die overigens bereid is meer te betalen als de aanbieder het beter doet.

 

Graag kom ik in contact met mensen die binnen hun organisatie of als ambassadeur van new financial forum de krachten willen bundelen, een route willen uitstippelen en activiteiten willen ondernemen om een integere, gewaardeerde en gerespecteerde financiële dienstverlening te bewerkstelligen. Zodat  we als grondleggers van het nieuwe denken worden herkend en erkend. Daar is meer voor nodig dan alleen bijeenkomsten van het NFF bijwonen.

 

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

 

Aris Neven

Aris Neven - Vertrouwen en integriteit zijn kernpunten voor de inanciële dienstverlening. Elke handeling op ieder moment moet dit waarmaken. Aan financiële dienstverleners worden daarom hoge eisen gesteld. Mensen hebben elkaar nodig en zoeken verbinding die wederzijds iets betekent. Als ambassadeur van het New Financial Forum wil ik me inzetten voor een integere dienstverlening waarmee het vertrouwen in de sector kan worden hersteld en duurzame relaties kunnen worden gesmeed. Dat doen we via ons bedrijf: http://www.wnk4u.nl/

 

Delen

Reacties

Door Björn Bierhaalder op 23-01-2012 om 12:30
Hallo Aris,
 
Eens met je opmerkingen over de intenties om deel te nemen aan het forum en de slag die nodig is om de klantgerichtheid echt handen en voeten te geven.
Het platform en de ontmoetingsplaatsen voor vernieuwing zijn er. Volgens mij is de tijd daar om als ambassadeurs van het forum gezamenlijk te laten zien wat de vernieuwing volgens ons inhoudt. 
 
Wie willen meedoen om de eerste concrete stappen te gaan zetten? Ik doe in ieder geval mee! 
 
Vriendelijke groeten,
 
Björn Bierhaalder.
Door Aris Neven op 23-01-2012 om 13:48
Dag Björn,
 
Dank voor je reactie. Ik stel voor dat we even wachten op meer reacties en dan de koppen eens bij elkaar steken.
 
Groet,

Aris
Door verzekeraarklachten .nl op 23-01-2012 om 14:25
Iedereen zal geneigd zijn de ontwikkelingen in de branche te bezien vanuit zijn eigen positie en gerelateerd aan de eigen discipline; hieraan zal ik me dus ook schuldig maken.
Mijn discipline omvat het bieden van hulp bij -al of niet gedeeltelijk- afgewezen schadeclaims.
Een schade is de uitgelezen omstandigheid waarbij een verzekerde merkt of hij iets aan zijn verzekering heeft of niet! De ervaring die hij dáárbij opdoet is beeldbepalend, dáár ontstaat een eventueel negatief beeld wanneer een verzekeraar niet of te weing uitbetaalt.
De consument betaalt jarenlang premie, maar als hij een schade heeft geeft de verzekeraar niet thuis. Niet het klantbelang staat centraal, maar het eigen belang van de verzekeraar!
Het is dan toch voorspelbaar dat de verzekeringsbranche een slecht imago heeft? Het Kifid kan de klachtenstroom al tijden niet aan...
 
Het zal best zo zijn dat "er (veel) meer voor nodig is dan je met alle goede bedoelingen tot het uiterste in te spannen om de woekerpolisdossiers netjes af te wikkelen",  maar begin daar dan eens gewoon mee. Daarmee kun je -als verzekeraar- een concrete daad stellen, in het bejubelde klantbelang!
Zolang de verzekeraar zijn portemonnee niet durft open te trekken om de gedupeerden te compenseren, maar zich achter de juridisch correcte barricades verschuilt, zal het imago van de branche er geen steek beter op worden en blijft het dweilen met de kraan open.
 
Ik onderschrijf de mening van de Aris: er moet nu écht iets concreets gebeuren. Daarom ben ik vorig jaar met het klachteninstituut/verzekerdenplatform gestart. Ik sta open voor iedere positieve input, iedere constructieve bijdrage en opbouwende kritiek van andere ambassadeurs.
 
 
 
 
Door Aris Neven op 23-01-2012 om 15:27
Helemaal mee eens dat een schade of een uitkering het moment van de waarheid is voor een verzekeraar. Wanneer een verzekeraar daar binnen de polisvoorwaarden soepel en accuraat mee omgaat zal dat een zeer belangrijke bijdrage leveren aan het vertrouwen.
 
Maar de verzekeraar heeft ook een verplichting naar zijn overige bestaande klanten, die erop moeten kunnen vertrouwen dat de premies goed beheerd worden. De verzekeraar moet hier ook zorgvuldig en kostenbewust mee omgaan (geldt overigens ook voor bijv spaargeld bij banken). Het gaat er bij verzekeren immers om, vanuit het principe allen voor één, risico's af te dekken. Dus juist ook bewaken dat er geen oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van de verzekering helpt in het opbouwen van vertrouwen. 
Door Lambert Becks op 24-01-2012 om 12:02
 Hoi Aris, 
 
Je slaat -wat mij betreft- de spijker op zijn spreekwoordelijke kop. Er is meer nodig. Er gebeurt ook meer. Met een aantal bezoekers van de New Financial Day in Heusden ben ik nog steeds in gesprek. We laten ieder op ons eigen manier dagelijks aan de eindconsument zien dat het anders kan/gaat/moet/is.
 
In Amersfoort viel mij op dat er slechts een beperkt aantal financials aanwezig was dat ook daadwerkelijk contact heeft met de consument. Daar moeten we als NFF doorheen breken. We zullen er voor moeten zorgen dat ook adviseurs, bemiddelaars, planners en intermediair aangesloten blijft.
 
Na 'Heusden' ging ik naar huis met een gevoel dat er 'wat staat te gebeuren'. Een aantal hebben dat opgepakt. Na 'Amersfoort' had ik dat gevoel niet meer. Inderdaad, goede bedoeling zoals je aangeeft, maar de daadkracht is nog harder nodig.
 
Ik doe graag mee.
Door Bas Schuurmans op 24-01-2012 om 12:07
Beste Aris,
Als het nFF meer wil zijn dan een ontmoetingsplaats van gelijkgestemden, zal vanuit het nFF tot een statement moeten worden gekomen over de wijze waarop de verniewing in de sector zijn vorm zou moeten krijgen. Vergelijk bijvoorbeeld het Sustainable Finance Lab (www.sustainablefinancelab.nl) .
Dat begint met een analyse van de problemen en resulteert in het aanreiken en de publicatie van oplossingsrichtingen en concrete aanbevelingen.
Binnen het nFF zijn ambassadeurs die zich op verschillende problemen richten, zoals bovenstaande reacties aangeven, waaronder de afhandeling van woekerpolissen en schade afhandeling.
Zelf heb ik me gericht op het probleem hoe een mismatch in advies en verkoop van financiele producten in de toekomst te voorkomen. Daarbij richt ik me enerzijdsop de verrbetering van de positie van de klant, door het leveren van objectieve informatie over geldzaken (het Nationaal Initiatief Geld Advies Dienst). Anderzijds richt ik me op de verbetering van de positie van de adviseur, door het zodanig inrichten van adviesprocessen en producten dat klanttevredenheid en winstgevendheid in evenwicht zijn (Modulair Financieel Advies). Die ideeen breng ik graag in, maar ik laat ze graag voor betere.
 
Suggestie: als je met het nFF meer wil bereiken dan uitwisseling van ideeen, is het wellicht interessant in een komende NFF bijeenkomst het accent te leggen op het identificeren van de (belangrijkste) vraagstukken en daarna, per vraagstuk, een groepje ambassadeurs te vragen een oplossingsrichtingen/aanbeveling op te laten stellen.
 
Ik lever daar graag mijn bijdrage aan,
Bas Schuurmans
 
 
 
Door Aris Neven op 25-01-2012 om 12:12
Dank tot zover, maar ik zou nog graag ook meer captains of industry erbij willen hebben. Zij hebben de power om in hun organisatie en wellicht ook de sector zaken in gang te zetten.
 
Voor wat betreft de rol van het platform zie ik inderdaad wel enige raakvlakken met het Sustainable Finance Lab. Wij zouden de markt, het denken en de activiteiten mbt de nieuwe financiële wereld kunnen ondersteunen. Ik denk o.a. aan:

Kennis delen
Seminars en workshops organiseren
Specifieke opleidingen
Nieuwsbulletins via o.a. Twitter/Facebook/LinkedIn
Awards

 
Meer ideeën zijn uiteraard zeer welkom.
 
Aris Neven
Door Willem Vreeswijk op 25-01-2012 om 17:34
Dag Aris,
Dank je wel voor deze mooie post en voor de reacties van de Ambassadeurs tot dusver.
We hebben een afspraak staan met Herman Wijffels van het Sustainable Finance Lab. Hij is in ieder geval bereid om met het New Financial Forum van gedachten te wisselen over een mogelijke wederzijdse versterking. Het is een verkennend gesprek, half februari kan ik hopelijk meer berichten.
Door Aris Neven op 25-01-2012 om 18:34
Dag Willem,
 
Dank voor je steun, er lijkt inderdaad belangstelling voor sctie. Mooi dat je al een afspraak hebt met Herman Wijffels. Ik ben erg benieuwd wat er uitkomt, als ik je met het gesprek kan helpen, hoor ik het graag.
 
Aris Neven
Door Katja van Roosmalen op 25-01-2012 om 22:14
Beste Aris,
Of ik je al in het begin kan helpen om dit op poten te zetten, betwijfel ik. Maar ik kan je wel aanbieden om met jullie naar de communicatie te kijken en daaraan bijdragen.
Katja
 

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.