Ozewald Wanrooij

Facilitator werkgeluk | Ambassadeur Rendement van Geluk | Inspirator | Spreker

Rendement van Geluk

       

AOV advisering en een kronkel in het WFT-vakbekwaamheidsbouwwerk

Dat beleid ontwikkeld achter de tekentafel in de praktijk soms tot wel hele eigenaardige situaties leidt bleek toen ik gisteren contact had met de AFM.

 

Ik had een vraag waarover ik helaas op het internet niets kon terugvinden en ook bij de CDFD kwam ik niet verder dan een doorverwijzing naar de AFM. Vol goede moed een mailtje naar de AFM verzonden waarop een bijzonder vriendelijke medewerker mij al binnen enkele uren belde.

 

De vraag die ik de AFM heb voorgelegd was:
Mag een Adviseur Hypothecair Krediet conform de WFT-vakbekwaamheid 2014 een cliënt adviseren inzake een individuele AOV en inzake woonlastenverzekeringen?

 

Het antwoord dat ik kreeg was dat dit uitsluitend is toegestaan wanneer de AOV / woonlastenverzekering in samenhang met een hypotheek wordt geadviseerd.

 

Een duidelijk antwoord maar voor mij persoonlijk volledig onduidelijk. Dit zal ik aan de hand van een voorbeeld uiteenzetten.

 

Stel ondernemer A komt bij mij (ervan uitgaande dat ik mij beperk tot de beroepskwalificatie van Adviseur Hypothecair Krediet) met de wens een woning aan te kopen. Ik beoordeel vervolgens de financieringsmogelijkheden en breng de gevolgen voor het netto besteedbare gezinsinkomen in kaart bij langleven, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Hieruit blijkt dat na aankoop van de woning het NBI onvoldoende is en dat een AOV hiervoor de gewenste oplossing biedt. Ik regel de hypotheek en een passende ondernemers AOV.
Tot zover voor mij nog volkomen logisch.

 

Ondernemer A komt terug op het bedrijf en vertelt zijn compagnon, ondernemer B, enthousiast over het overzichtelijke advies dat hij van mij heeft gekregen en de fijne adviseur die ik ben ;-). Hierop besluit ondernemer B dat hij ook zijn financiële situatie door mij in kaart gebracht wenst te hebben en ook inzicht wenst in de gevolgen van langleven, overlijden en AO. Het enige verschil is dat hij in een huurwoning woont en geen intentie heeft een product aan te gaan.


Afgezien van het feit dat ondernemer B voor hetzelfde advies 21% duurder uit is doorloopt hij een identiek adviesproces. Alleen op de plaats waar bij ondernemer A hypotheekrente en aflossing in de berekeningen zijn opgenomen staat bij ondernemer B de huurlasten als uitgavenpost vermeld.


Ondernemer B blijkt eenzelfde behoefte te hebben m.b.t. het risico van arbeidsongeschiktheid en vraagt mij te bemiddelen in dezelfde AOV als die van ondernemer A ……………….

Dan rijst tevens bij mij de vraag wat ik ondernemer A moet gaan vertellen wanneer hij na enkele jaren in de woning te hebben gewoond de woning inruilt voor een huurwoning en vervolgens zijn AOV wil laten aanpassen?

 

Toen ik de vriendelijke AFM medewerker vroeg of dit voor haar net zo ongemakkelijk voelt als voor mij kon ze mij begrijpelijkerwijs alleen maar meedelen dat het zo in de wet geregeld is en dat ik voor een nadere invulling van de Wet bij de mensen van het Ministerie terecht kan, dus …………..

 

De oplossing lijkt mij helemaal niet zo ingewikkeld. Voor een verantwoord hypotheekadvies is kennis van een AOV en een woonlastenverzekering essentieel en dient dan ook tot de beroepskwalificatie van Adviseur Hypothecair Krediet te behoren. Voor zover ik kan nagaan is dit al het geval en hoeft hieraan niets te worden veranderd. Het enige dat dient te worden ontkoppeld is de verplichting dat AOV en woonlastenadvies uitsluitend toegestaan zijn in combinatie met een hypotheek.

 

Een bijkomend voordeel is dat de kwalificatie van Adviseur Hypothecair Krediet op deze wijze veel beter aansluit bij de keurmerken van Erkend Financieel Adviseur (voorheen SEH) en FFP.

 

Mijn ervaring is dat het Ministerie niet doof is voor feedback dus ook nu zal ik vol goede moed mijn overwegingen aan hen voorleggen. Wordt vervolgd……
 

 

Ozewald Wanrooij - Ik heb het mooiste beroep dat er bestaat. Er is namelijk niets waar ik gelukkiger van word dan bedrijven en organisaties, die het persoonlijke geluk van hun medewerkers aan het hart gaat, te faciliteren. Toen ik mij jaren geleden begon te verdiepen in geluk was het voor mij maar een vaag en weinig tastbaar begrip. Als geboren en getogen Tukker en met een achtergrond in financiën is het fijn wanneer zaken duidelijk en concreet zijn. Dan kan ik er wat mee. Dit was voor mijn compagnon en vriend, Leon Brummelhuis, en mij de reden om in 2009 ons onderzoek te starten naar het concretiseren en meetbaar maken van geluk. Ik had me nooit gerealiseerd dat er al zoveel wetenschappelijk onderzoek naar geluk gedaan is en dat geluk niet alleen in privé maar ook op het zakelijke vlak zoveel impact heeft. Al ons onderzoek in combinatie met al onze ervaringen in de praktijk hebben geresulteerd in de ontwikkeling van het Rendement van Geluk Programma. Hierin kunnen we het geluk van zowel de individuele medewerker als voor hele organisaties meten en monitoren. Dit vanuit onze overtuiging dat met het juiste inzicht keuzes meer weloverwogen gemaakt worden en mensen hierdoor eerder hun verantwoordelijkheden kunnen en willen dragen. Ik kan vele dagen vullen met vertellen over al ons onderzoek, onze bevindingen, de inhoud van ons programma, alle voordelen van gelukkige medewerkers en de valkuilen die wij zijn tegengekomen. Er zijn zoveel praktische tips die anderen met ons gedeeld hebben en die we op basis van onze eigen ervaring met je kunnen delen. Maar ik heb begrepen dat dit niet de geschikte plek is om dat te doen. Dus ben je manager, HR-specialist of anderszins geïnteresseerd in wat het Rendement van Geluk Programma voor jouw organisatie kan betekenen en lijkt het je leuk om eens een kop koffie met mij te drinken, neem dan vooral contact met mij op.

 

Delen

Reacties

Nog geen reacties...

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.