Christiaan Schipper

Directeur

Flexfront

       

Eigen Schuld, Dikke Bult!

 
Over Klantbeleving, Klant centraal stellen en verantwoordelijkheid

 

Als je denkt een poliswaarde te hebben van ca € 72.000 en Reaal laat weten dat dit maar ca € 34.000 is, komt dat, op z’n zachtst gezegd, erg rauw op je dak.
Dit is helaas wat mij recent is overkomen. De laatste jaren rendeerde mijn beleggingspolis bij Reaal best wel goed. Omdat we voor onze verbouwing extra financiële middelen nodig hadden leek het ons een goed idee om de polis gedeeltelijk af te kopen. De van Reaal ontvangen offerte hiervoor is door ons geaccepteerd en retour gezonden. De verwerking hiervan liet enkele weken op zich wachten omdat de polis voor uitbetaling opnieuw doorgerekend moest worden en dat nam veel tijd in beslag. “zat er dan iemand een paar weken onze polis handmatig door te rekenen?” Uiteindelijk kwam dan het antwoord van Reaal;
Sorry, maar in het begin van de looptijd van uw polis hebben wij een fout gemaakt en daardoor is uw poliswaarde bijna € 40.000 lager… Auw!

 

De betreffende polis betreft een fiscaal voortgezette polis, door mijzelf afgesloten via een voormalige werkgever. Nu blijkt dat Reaal de afkoopwaarde van die oude polis administratief niet goed heeft verwerkt. In het tweede jaar lijkt het erop dat ze de storting twee keer hebben verwerkt. Terugkijkend op het overzicht van 2007 is er inderdaad een fors te hoog bedrag aan betaalde premies vermeld. Maar ja, die jaarlijkse opgave hadden wij netjes opgeborgen in onze map ‘verzekeringen’, zonder gedetailleerd ernaar te kijken. In de volgende jaren kregen wij netjes de fiscale waardeopgaven toegezonden en ook bij het vervaardigen van, meerdere, offertes dit jaar zijn er bij Reaal geen bellen gaan rinkelen.

 

In de mededeling wordt wel excuses gemaakt maar Reaal vervolgt met: “U heeft geweten, of u had kunnen weten dat de waardeopgave over 2007 niet juist was.” Met andere woorden; wij hebben wel een fout gemaakt, maar u, KLANT, bent zo stom geweest om dit niet op te merken. Is dit de klant centraal stellen, daar waar we allemaal onze mond vol van hebben? Een (klant) beleving is het wel.. Het voelde alsof de grond onder mijn voeten wegsloeg. Ik werd er misselijk van.

 

Kan dat dan zomaar? Heeft de door ons geaccepteerde offerte (waarin geen relevante voorbehouden zijn gemaakt) dan geen rechtsgeldigheid? En wat als we geen wijzigingen hadden aangevraagd, wanneer was het dan aan het licht gekomen? Aan het einde van de looptijd, wanneer je denkt de hypotheek grotendeels te kunnen aflossen? En zijn wij uniek? Bij hoeveel polissen speelt een foutieve administratie? Is dat niet de verantwoordelijkheid van Reaal?

 

Reaal heeft elk jaar de gelegenheid gehad de polis opnieuw door te rekenen. Ook bij het opmaken van de offertes bestond die mogelijkheid. Nee, pas na acceptatie van de offerte en voor de daadwerkelijke uitvoering wordt de polis doorgerekend. Indien dan blijkt dat er fouten zijn gemaakt zijn er door ons al besluiten genomen en kosten gemaakt op basis van de ontvangen en geaccepteerde offertes. Het lijkt mij dat Reaal zijn procedures hierop moet aanpassen. En nu?

 

Nadat wij hierover een klacht hadden ingediend bleef Reaal bij haar standpunt en werd de polis aangepast naar de lagere waarde. Onlangs hebben wij Reaal laten weten bij het Kifid een klacht ingediend te hebben en tevens nog andere publicitaire acties aan het voorbereiden zijn. Hierop krijgen wij een verrassende reactie: Men neemt onze klacht in heroverweging. Voor het einde van de maand hopen wij hiervan het resultaat te vernemen.

 

Voor ons is dit een wijze les geweest en ik hoop door dit te delen voor alle partijen die hierbij betrokken zijn. Ik hou u op de hoogte over het vervolg.

 

 

Christiaan Schipper - Zodra de aanbieders de splitsing tussen advies en bemiddeling erkennen gaat de weg open voor echt onafhankelijke advisering en kan de consument altijd het voor hem beste product verkrijgen

 

Delen

Reacties

Door Rob Goedhart van Goedhart Personal Finance op 25-08-2014 om 09:43
Ik vrees, Christiaan, dat jij niet de enige bent die tegen dit soort dingen aan loopt. Ik ben zelf ook eens in een - ja ook door mijzelf destijds gesloten - beleggingsverzekering gedoken en kom daar ook een aantal dubieuze punten tegen. Ben nog in gesprek met de verzekeraar, dus ben benieuwd.

Juridisch zal de verzekeraar ongetwijfeld heel sterk staan. Maar vanuit maatschappelijk oogpunt?

De reactie van de verzekeraar dat er een heroverweging plaast vindt als jij naar het Kifid gaat is veelzeggend. Dat past bij de verdeel-en-heers-politiek. Daarmee houden ze de publiek te maken klachten beperkt en daarmee gaan er ook geen bellen rinkelen bij de 'financieel bewusteloze' consument en/of de media, die helemaal niet letten op de dingen waar jij en ik nog wel op letten (bij gelegenheid).

Vanuit de St Geldbelangen (binnenkort meer info) willen we dit soort praktijken aan de kaak gaan stellen. Maar ook zoeken naar een oplossing!

M.i. moet de kracht van de klanten van beleggingsverzekeraars nog beter gebundeld gaan worden. Men kan zich al melden bij de vereniging woekerpolis.nl. Daar gaat het dan om gerechtelijke procedures.

Maar het zou prachtig zijn als verzekeraars niet de uitkomsten van die procedures afwachten (dat gaat nog wel even duren voordat de Hoge Raad er uitspraak over heeft gedaan) maar eerder om de tafel willen gaan zitten om de woekerpolisaffaire echt eens tot een goed einde te brengen.

Misschien dat ze dan ook weer juist geprijsde en transparante beleggingsverzekeringen kunnen aanbieden.
Door Christiaan Schipper van Flexfront op 25-08-2014 om 13:13
Beste Rob, dank voor je bericht. Ik was er al bang voor niet de enige te zijn. Schrijnend vind ik wel de verdeel-en-heers-politiek die men hanteert. De klant centraal stellen blijft zo een lege huls. Ik ben benieuwd naar de reactie van de verzekeraar. Is deze niet naar wens dan onderneem ik andere acties die in ieder geval publiekelijk worden gemaakt. Misschien wordt ik wel positief verrast.
St Geldbelangen lijkt me een mooi initiatief. Ik kijk uit naar meer informatie hierover.
Door Rob Goedhart van Goedhart Personal Finance op 25-08-2014 om 14:07
Natuurlijk zitten er meer mensen met de problematiek, die jij en ik onderkennen. Een kliene moljoen? Of meer?

Ik heb 'mijn' verzekeraar ook al kenbaar gemaakt dat ik niet alleen voor mijzelf iets wil regelen, maar voor al mijn collega-verzekerden met eenzelfde polis (of eenzelfde verzekeraar).

Overigens hoef ik niet geheimzinnig te doen over wie ik het heb, want ik heb er al een keer een blog aan gewijd. http://www.rgkpf.nl/apps/blog/show/42529468-hoe-achmea-zijn-woekerpolis-straatje-schoon-veegt-

Is het een idee elkaar op de hoogte te houden van onze ervaringen? Wij hopen binnekort de site van St Geldbelangen in de lucht te hebben. Daarop gaan we dit soort meldingen verzamelen. En het liefst vanuit mensen die vanuit hun vak dit soort verzekeringen kennen en kunnen ontleden. Dan kan er ook op basis van juiste argumenten geduelleerd worden met verzekeraars.
Door Christiaan Schipper van Flexfront op 25-08-2014 om 15:03
Lijkt me goed plan om elkaar op de hoogte te houden. Je hoort van mij.
Door Nico van Koesveld van Van Koesveld Financiële Diensten op 28-08-2014 om 18:16
Die verzekeraars, vooral levensverzekeraars waren al niet te vertrouwen. Dat wisten we al langer. Dat weten de verzekeraars zelf ook wel gezien de nu op gang komende compensaties bij de woekerpolissen. Gewoon onbetrouwbare oplichters, mag ik dat zeggen als vakbroeder hier. Ja, ik kan het mooier benoemen, maar dat dekt de lading niet. Hier is het Reaal weer die de boel verdraait. Jaren terug meldden wij daar al dat levenpolissen te dure oplichterspolissen ofwel woekerpolissen waren. Antwoord ontkennend als altijd, wij herkennen ons niet in het beeld wat u schertst en als zodanig erkennen wij geen schuld.

Inmiddels weten we beter en behoort Reaal gewoon thuis in het rijtje van oplichters en worden gerechtelijke uitspraken in het voordele van de klant uitgesproken.

Echter deze zaak is wat afwijkend. Als je jarenlang een waardeopgave krijgt waarmee je uiteindelijk je hypotheek kunt aflossen, blijkt deze niet te vertrouwen te zijn. Je kunt, aan de hand van je waarde-opgave immers tussentijds meer of minder premie inbrengen als je voldoende eindkapitaal wilt opbouwen om af te lossen. Maar dan moet deze wel 100% in orde zijn. Of zit de afdeling controle te slapen bij de verzekeraars?

Ook hier is het weer de verzekeraar die zich eerst weer ontkennend opstelt. Dus dan de gerechtelijke weg maar weer volgen en het voorleggen aan Kifid of liever nog aan de rechter.

Welk drama staat ons straks te wachten als de woekerpolisaffaire eindelijk achter de rug is? Onjuiste waardeopgaven zullen leiden tot dramatische gevolgen. Het is altijd minder dan voorspeld, nooit meer wat er in de polispot zit.
Door Christiaan Schipper van Flexfront op 28-08-2014 om 20:10
Het resultaat van de heroverweging is bekend. Helaas blijft Reaal (dat is de betreffende verzekeraar) bij haar standpunt. De bewering van Rob Goedhardt was dus juist. Het antwoord van Reaal is gewoon een herhaling van zetten. Wellicht tegen beter weten in, had ik gehoopt op geste van Reaal. Ik heb geweten of ik had kunnen weten dat de waardeopgaves over de afgelopen jaren (6x) en de waardes in de offerte voor gedeelte afkoop niet juist waren.
"Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid daarvoor volledig bij de klant en is en blijft de klant zo een speelbal van de verzekeraar". Nu in afwachting van het Kifid en gaan we nieuwe wegen bewandelen om Reaal toch tot andere gedachte te brengen. Wordt vervolgd!
Door Hubrien Meijaard van Hubrien - Financieel Advies 2.0 op 11-09-2014 om 13:02
Beste Christiaan,

wellicht had jij het idee dat je de uitzondering was: is dus inderdaad niet zo.

Mijn tips:
- laat je svp bijstaan door een deskundige met Kifid-ervaring
- hou dit in de publiciteit. Helaas blijkt dat toch te werken. Bij de Consumentenbond zijn ze ongetwijfeld momenteel zeer geinteresseerd hierin.
- Blijf Reaal (in dit geval, andere maatschappijen werken,m zoals Nico al schrijft, precies zo) steeds de spiegel voorhouden: Zouden jullie, mensen van Reaal zo behandeld willen worden als je je klanten behandeld? Probeer op deze manier de menselijkheid weer voorrang te laten krijgen bovemn het juristencollectief van de angst

Dat is nl. ook waar we hier voor staan: samen werken aan een nieuwe wereld. Wellicht wordt dit straks een voorbeeld van "1 stap terug, daarna 2 vooruit..."!

Ik wens je veel succes, waar nodig is uiteraard ondersteuning aanwezig.

Uw reactie toevoegen

NIEUW: Iedereen kan reageren
Wilt u ook een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector, maar bent u geen ambassadeur?! Het New Financial Forum opent haar deuren voor iedereen die wil reageren op berichten van haar ambassadeurs. Met één restrictie: geen anonieme reacties.
 
 
 
  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het onderwerp (zogeheten ‘off-topic’ bijdragen) kunnen door de redactie worden verwijderd.
  • Bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, groepen of volkeren, worden geweerd.
  • Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan.
  • Persoonlijke gegevens geplaatst op het forum, zoals telefoonnumers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming.
  • Teksten, advertenties en internetlinks van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst.
  • In een bijdrage opgenomen URL's zijn toegestaan zolang de websites waarnaar zij verwijzen niet commercieel, beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Bijdragen die lange, gekopieerde stukken tekst van andere websites bevatten, worden geweerd.
  • Bijdragen waarop auteursrechten rusten en/of die zonder toestemming openbaar worden gemaakt, worden geweerd.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om lange stukken tekst in te korten.
  • Het gebruik van kapitalen is niet toegestaan, net als het overdreven gebruik van vet, cursief of onderstreepte tekst.
  • De redactie behoudt zich het recht voor om een discussie te sluiten of een reactie te verwijderen, zonder dat dit vooraf wordt aangekondigd.
  • Ziet u een bijdrage staan die naar uw mening niet aan de spelregels voldoet? Ga dan niet zelf met de poster in discussie, maar meld het de redactie via het contactformulier.