Barmhartigheid in verzekeringsland
Financiële contracten kennen terecht regels en verplichtingen. Het moet duidelijk gemaakt worden wat je van elkaar kunt verwachten. Regels hebben alleen een groot nadeel: wat erin staat is geregeld, maar wat niet benoemd is, krijgt een andere status, ingevuld naar de wens van de betrokkene.
Hoe zorgvuldig de teksten ook zijn opgesteld, er komen zaken voor die niet onomstotelijk vast staan. In het denken van lopende-band en massa-productie zijn we overtuigd geraakt dat veel van hetzelfde efficiënt is. Inmiddels weten we dat standaardmatig geestdodend werk niet tot goede resultaten leidt. Maar ook voor overeenkomsten, voorraadbeheer en logistiek zou wel eens kunnen gelden dat uitzonderingen maken doelmatig is.
Barmhartigheid is hiervoor een mooi begrip. Het respecteert de regel, maar bepleit de uitzondering waar nodig. Wanneer iemand om een uitzondering vraagt, hoort hij vaak: dan komen ze allemaal. Of waarom moeten juist wij dat doen? Drogredenen: die anderen komen niet.
We staan als consument zelf regelmatig verbaasd van starheid, denk aan de paarse krokodil, iedereen kan voorbeelden noemen (natuurlijk van buiten onze branche ;=))
Hoeveel ruimte hebben u, uw collega’s of uw medewerkers eigenlijk om van een regel af te wijken? Hoe veilig is het om dat op eigen gezag te doen? Zou u een eigentijdse barmhartige Samaritaan op het rijtijdenbesluit hebben gewezen: dat kan niet, je moet op tijd binnen zijn!?
Hoeveel tijd zijn we kwijt aan de incidentele zaken waarin onze regels niet voorzien? Hoe dik worden onze voorwaarden als we alles dicht timmeren?
Laten we eens proberen om de kaders ruim te houden, veiligheid te scheppen voor wie zelf staat voor zijn zaak, goed vaststellen wat er dan echt anders gedaan wordt in kwaliteit en in geld. Dat kan flink meevallen. Raken we dan een groot deel van ons bureaucratisch image kwijt?
Het gaat niet zomaar. Er hoort opleiding bij en feedback over de resultaten. En iemands argumenten voor vol nemen. Dankbaarheid zal ons deel zijn, van de klant en van de medewerker. Misschien willen er dan wel meer mensen in verzekeringsland werken.
Michiel Brandt - Mijn passie is scheppen uit verbinding. Gedeelde leidende principes brengen meer.